Een boulster, drie bodyguards, oefenen , de generale......... prrrrrrrrr

12 december 2016 - Heerenveen, Nederland

Stralend weer vanmiddag, dus een oefenpartijtje jeu de boules, want morgen is het toernooi! Ik heb ook Lammert gevraagd en hij wil mee oefenen. Hans had ik vanmorgen al gevraagd toen ik nog even langs ging om hem te vragen of hij wist dat de starttijd veranderd was. Hans wist het nog niet, maar het was geen punt. Nolleke kwam net van de gym terug en bood aan even mee te lopen naar Guy. Ik wilde zeker weten of Guy ons alledrie wel ingeschreven had. Dat was gelukkig gebeurd. (Omdat ik Guy mogelijk niet goed begrepen had toen hij afgelopen zondag nog even langs kwam om te zeggen dat het toernooi om 11.00 uur begon. Ik heb toen meteen voor drie personen betaald maar wist niet zeker of hij mij goed begreep.  De Fransen spreken zo vlug.......Nolleke spreekt prima Frans, ze woont in Frankrijk) Snap je? Nee? Geeft niet. Maar alles was goed gegaan, we moesten alleen nog even voor de aperitief betalen. En dat kan vanmiddag nog.

Tegen drieën lopen we naar Hans en hij is klaar om mee te gaan. Nikky gaat met Nolleke en samen met Coby en Digger wandelen. Chris wil ook graag mee oefenen en dat is natuurlijk geen enkel bezwaar. Dus ga ik op pad met drie bodyguards! Hans roept nog, als ik tegen een van de Franse kennissen roep "drie bodyguards" , " ja die heb ik nodig " . Grapje...

We spelen op de bovenste banen, met het grovere grind. Niet erg fijn want je kunt de bal minder goed plaatsen vind ik, maar dat geldt voor alle vier.

We gooien de ballen naar de cochonet en de twee ballen die het dichtst bij de cochonet liggen spelen samen. Lammert en Hans, ik en Chris. Voor het eerste spel. Daarna zien we wel.

Tsjongen jonge, de eerste ballen rollen veel te ver, of veel te kort maar die van Lammert vallen best. Zo gaan de eerste punten naar Lammert en Hans. Twee-nul. Maar er komt verandering in. De volgende serie gaat........ weer naar hen, een puntje erbij. Maar dan komen Chris en ik weer aan de beurt en gooien de boules, redelijk goed. Er wordt even gemeten maar, potverdorie, Lammert zit er weer tussen in. Eén punt voor ons. Zo gaat het even door, maar Hans en Lammert winnen toch de partij (13-3), met glans.

Tweede spel, ik speel met Lammert en Hans met Chris. De mannen zijn warm gespeeld hoor. Hans heeft een mooie worp en ligt 30 cm naast de cochonet. Maar Chris is aan de beurt en.........rolt zijn bal er tussenin. De champion!  Ja, dan moet ik nog en het lukt me niet de bal bij hen in de buurt te krijgen. Lammert schiet! Raak! Die van Chris rolt een stukje verder maar ook die van  Lammert  ligt nog niet voor de punten. De mijne dan........net niet..... de volgende? Net niet. Dan de derde..........nog beroerder! Punten gaan naar Hans en Chris. Dit moeten we beter kunnen zegt Lammert, kom op!

Wat verder in onze wedstrijd liggen we voor de punten maar Chris, goed op dreef,  rolt zijn bal weer bij de onze. Twee punten blijven er over, maar we zijn van de nul af! De heren doen het echt goed en vooral Lammert scoort steeds wel, maar Chris gooit steeds roet in het eten!. Hans rolt de bal regelmatig naast de cochonet en dan komt Chris weer aan de beurt en legt er nog eentje naast. Ik krijg hem dichterbij maar niet voor lang...... wederom rolt Chris de bal tegen de cochonet.

Zo gaat het nog even door, het tweede spel verliezen we van Hans en Chris.

Derde spel. Ik met Hans, Chris met Lammert.  En mensen het is niet te geloven..... als er morgen zo gespeeld wordt dan mogen  ze wel een televisieploeg uitnodigen want de meest spectaculaire moves worden gemaakt en resultaten worden gegooid! Ballen worden weggeschoten, op de kop getikt door Lammert, waardoor de bal van de tegenpartij weg rolt en die van Lammert mooi blijft liggen, maar hoe hij dat versierd heeft? Af en toe lijkt het wel driebanden!  Haal die tv-ploeg maar op! Ook Chris kan er wat van. En af en toe liggen we in een deuk omdat er weer een plannetje in de war is gestuurd door de bodyguard in groen shirt!

Er wordt wel veel ge o-ht en wat rust is wel noodzakelijk. Als ik vertel hoe dat ging bij het golfen, wanneer ik met een stel vrienden een rondje liep..... ja dan snap je het wel. Dat moeten zij dan ook even doen! Ik zal hier vertellen wat er gebeurde. Wanneer ik net een mooie putt wilde maken op de green en geconcentreerd klaar stond om het golfballetje een tik te geven..... laat een van de heren een keiharde scheet........ waardoor de putt natuurlijk net niet goed ging. En lachen jongens!! Je snapt wel hoe ik dan omkijk..... Zo ook mijn bodyguards.....! Lekker lachen.

Wat later....... Ik wil net een boule gooien, sta klaar,  voeten stevig op de grond, een beetje meer druk op de tenen....... zak ietsje door de knieën..... beweeg mijn arm naar voren draai de hand en beweeg naar achteren en concentreer me op de worp........ en net als ik wil gooien...... PPPPPPRRRRrRr......... Chris van Verseveld!!! En we liggen allemaal in een deuk!

Dat was dus een schot  voor open doel  Elisabeth Wilbrink!

Mooie resultaten worden geboekt. Hans heeft de mooiste beweging, vind ik. Chris de  onverwachte mooie resultaten en Lammert de ervarendste, heeft alles in huis voor een allround jeu de bouler. Hij speelt vandaag best. De lepel staat geregeld in de brijpot hé Chris ??? als er weer een paar mooie punten gescoord worden. En draaien maar!!

Al met al een knotsgezellige middag, veel gelachen en leuk gespeeld. Maar ik mag hopen dat  het generale, geniale "Vliegertje" morgen niet opgaat. Want Lammert Vlieger is er van overtuigd dat hij morgen gaat winnen. En volgend mij maakt hij een goede kans. Maar vlak Hans en Chris ook niet uit..... Die spelen vandaag ook alsof het al de finale is. Laat het generale bijgeloof dan maar voor mij gelden, dan speel ik morgen de sterren van de hemel. Zo nog even een stevige handdruk en we kunnen de baan aanvegen. Lammert en ik ontfermen zich er over en wat later lopen we richting "huis".

Jozef roept me en vraagt hoe laat ik ga eten? Straks pas dus vraag ik waarom. Hij heeft vergeten zich op te geven dus bied ik aan dat even te doen. Jozef weet dat er nog een plaats vrij is dus ik haast me naar de caravan en haal de portemonnee op om meteen af te rekenen. Ook voor Ineke want nu kan ze mee naar de prijsuitreiking woensdag en het aperitief.

Gelukkig is Guy thuis. Dat had ik wel verwacht want hij is niet veel op de jeu de boulesbaan sinds hij gevallen is met de fiets. Ik schrijf Jozef in en Guy vertelt dat het nu klaar is en de lijst vol. Ook betaal ik voor de aperitief voor twee personen .

Ik loop nog even naar de baan en roep naar Jozef dat het gelukt is. Hij blij en bedankt me nogmaals!  Is prima Jozef, de ene dienst is de andere waard. Ik had vandaag een nieuwe magneet van hem gekregen, de mijne was stuk en ik had het ding thuis gelaten. Jozef kwam me er eentje brengen. Hartstikke lief!  Een magneet met draad eraan en ringetje wordt gebruikt om de ballen op te rapen, dat scheelt heel veel bukken.  Bedankt Ineke dat je het tegen Jozef gezegd hebt. Het scheelt een heleboel rugpijn.

Zo lieve mensen, de stralende dag is weer ten einde, ik ruim nog even de was op die tijdens het boulen mooi gedroogd is. Piepertjes schillen, snijbonen rangen, kipfiletje braden en tafeldekken. Louis is nog met Chris druk achter de pc. Ze hebben een navigatieprogramma gedownload om routes o.a. te plannen en gemaakte routes die met de Garminnavigatie gemaakt zij in kaart te kunnen brengen. Zoiets.

Fijne avond allemaal! Hans, Lammert en Chris geen flauwekul morgen hé?  Ik heb het netjes bij snijbonen gehouden en geen bruine bonen met uien om de boulers morgen uit hun concentratie te halen!!!  Heel veel succes!

Lekker slapen en morgen....... allemaal, ook Jannie en Louis, gezond weer op!

1. Gertrude Hruschs:
    Viel Glück für morgen.
    Liebe Grüsse Gertrude und Walter
  2. Nolleke:
    12 december 2016
    Weer een prachtig, smeuig verbal Betje
  3. Cobie:
    12 december 2016
    Ha ha dat was lachen....wie had dat gedacht hè van de heren! Voor jullie allemaal heel veel succes en Beth laat je niet van de wijs brengen hoor!
    Liefs C en C
  4. Ineke.hoevenaar:
    12 december 2016
    Mooi grappig lach verhaal Betty., En het het mooie is .. Marie-Louise heeft Jozef twee weken geleden al ingeschreven en heeft hij haar betaald .dus toen Jozef vanavond thuiskwam en vertelde dat jij voor hem was gaan inschrijven. Toen vroeg ik hem of ie twee keer mocht meedoen.
    Hij wist er niks meer van dat ie al was ingeschreven .
    Ja valt ook al niet mee het ouder worden ha ha .
  5. Ineke.hoevenaar:
    12 december 2016
    He boulers en boulsters veel succes morgen en veel speelgenot.
  6. Ineke.hoevenaar:
    12 december 2016
    Allemaal morgen veel succes en speel plezier.
  7. Beth en louis vosmeijer wilbrink:
    12 december 2016
    Hahaha, mooie grap Jozef! Je mag het zelf gaan afzeggen hoor! Ik vind het een hele gave, die zul je nog wel een keertje moeten horen, en morgen ben je misschien twee keer ingedeeld! Nee hoor dat kan gelukkig niet, anders zou je van de ene naar de andere boulebaan moeten rennen, bal gooien en weer terug! Succes morgen man! Maar nu is er wel een speler te kort! Dus toch maar even vroeg gaan melden!
  8. Evert en Evelyn:
    13 december 2016
    Leuk hoor, hier zal Chris nog wel eens van horen, komisch geschreven.
  9. Janny Wilbrink:
    13 december 2016
    Leuk verhaal. Succes vandaag!!
  10. Tonnie bos:
    13 december 2016
    mooi verteld weer .Betty morgen veel sucses en hoop dat je wint gr ons