Een dag sightseeing via Pliego naar Mula

12 maart 2022 - Mazarrón, Spanje

Deze keer geen wandelverslag maar een verslagje van een dagje sightseeing in Mula. Om 10 uur staan Anny en Peter al bij de receptie te wachten. We waren al naar hen toegereden omdat we wat eerder waren maar er was niemand te zien op de boulevard. Laten Anny en Peter nu ook wat eerder van huis zijn gegaan en waren al op de camping en zij zagen ons wegrijden! Maar toen wij  terugreden naar de camping stonden ze te wachten en konden meteen instappen. De weg naar Pliego loopt via Alhama de Murcia naar Gebas. Gebas, waar het maanlandschap van het stuwmeer te zien is. Steeds weer een bijzondere ervaring als je daar wandelt naar het meer. Deze keer laten we het voor wat het is. We rijden via de snelweg  naar Alhama de Murcia, komen langs Condado , en dan gaan mijn gedachten even naar Cor. Vandaag is de crematieplechtigheid… nog zo onwerkelijk…                                                           Bij Alhama de Murcia rijden we een stuk door het dorp en nemen dan een afslag richting Gebas. Langs plantages met citroenbomen passeren we kleine dorpjes, typisch Spaans. Na een klein uurtje rijden we Gebas voorbij en vinden de weg naar Pliego. Een weg die reeds vaker opgeknapt is. De bomen op de landerijen staan nog in bloei. Amandelbomen en perzikbomen zo te zien aan de roze-witte en felroze bloesem. Een mooi gezicht. Dan ligt Pliego voor ons en al rijdende door smalle straatjes vinden we de musea …. niet… dus maar even vragen. Anny en Peter kunnen goed Spaans en Anny gaat even vragen aan een man… hij zegt dat de musea in het volgende dorp Mula zijn… dus op naar Mula. Het is slechts 7 km verder en een kwartiertje later zijn we er. We kunnen de geplande route niet af maken want er is werk aan de weg. Omrijden maar,  het is mudvol op de parkeerterreinen maar wat later vinden we toch een parkeerplaats niet ver van het centrum. We wandelen eerst naar het museum van Cristobal Gabarrón. Moderne kunst, sculpturen en schilderijen, zuilen, sieraden en installaties. Prachtige bronzen beelden en ontwerpen van fiber in felle kleuren geschilderd. In meerdere landen en steden o.a. USA en Brussel heeft hij zijn werken mogen installeren. We bewonderen zijn kleurrijke werken voor slechts 1 euro per persoon! Hoe is het mogelijk… De tijd vliegt voorbij en als we weer buiten staan hebben we alle vier wel zin in een kop koffie. We vinden een restaurantje waar de bediening binnen druk in de weer is met organiseren voor een grote groep. Teveel kabaal, dus we gaan weer naar buiten en vinden een vrij tafeltje op het terras. De koffie smaakt best en we genieten ondertussen van de gezelligheid en het leuke plein met fontein, palmen, hele oude- en gestutte ficussen. Dan gaan we op weg naar het Iberische kunstmuseum El Cigarralejo. Dit museum is in een voormalig paleis gevestigd van de  markies de Menahermosa. De gevel is prachtig beschilderd.                                             De juffrouw aan de balie nodigt ons uit om eerst even de film te bekijken en natuurlijk doen we dat. Er zijn geen kosten voor dit museum.                                                                 Een  nederzetting , enkele kilometers van Mula in de bergen, werd bij toeval ontdekt en vele voorwerpen werden gevonden. 547 graven werden minutieus  uitgegraven en alles wat men vond werd gedocumenteerd. Dit onder leiding van archeoloog Emerterio Cuadrado.  In het souterrain van het gebouw bevindt zich een wijnkelder waar nog de authentieke vaten staan. Indrukwekkend allemaal. We lopen van zaal naar zaal en bewonderen de vele voorwerpen. De suppoost die in het gebouw steeds in de buurt is, laat ons een verrassing zien. Achter een dubbele schuifdeur bevindt zich een altaar met bloemmotieven in Rococostijl. Prachtig. De suppoost vertelt ons ook dat slechts 15% van opgravingen tentoongesteld zijn en dat men nog bezig is om verdere voorwerpen in orde te maken voor het museum. Een heidens karwei.                          Weer bij het begin punt aangekomen,  koop ik nog een paar souvenirs en bedanken we de dames hartelijk. Dat was weer genieten.                                           De tijd is voorbij gevlogen en we zijn nooit op tijd om bij Mariposa te eten. Dus kiezen we voor het restaurant wat ons aanbevolen is. We wandelen er naar toe omdat het slechts een paar straten verwijderd is van het museum. De tafels achterin de zaak zijn allen gereserveerd en  de serveerster biedt ons een tafel voor in de zaak aan. We bestellen de drankjes en kiezen het dagmenu. Drie gangen voor 10 euro. We genieten van de voorgerechten,m en het hoofdgerecht en het smaakt prima. Een goed glas wijn erbij maakt het helemaal af. Na het dessert besluiten we onderweg nog een kopje koffie te drinken. We betalen en groeten de vriendelijke ober en gaan op weg naar de auto. Het is maar goed dat Anny in het dorp de weg weet want ik had het niet terug gevonden. Voldaan rijden we terug naar Gebas waar we koffiedrinken. Het laatste stuk wil Louis wel door de plantages rijden, maar de weg is versperd met een hek. We nemen het risico niet en draaien en via de snelweg zijn we drie kwartier later weer in Bolnuevo. We zetten Anny en Peter bij hun huis af en bedanken hen hartelijk voor de supergezellig dag. Voor herhaling vatbaar. De foto’s getuigen van onze cultuurdag!  En het restaurant heet Churrasco, C. Fray Pedro Botía 4 , Mula.