De laatste twee weken van 2019

26 december 2019 - Mazarrón, Spanje

Een mooie wandeling staat op het programma. De Repsolroute, genoemd naar de opstapplaats om deze route mee te lopen. De opstapplaats is al lang vanaf de camping, maar de naam is gebleven.  Met twee auto's zijn we vertrokken. De meeste camping gasten waren op de 24 ste druk met voorbereidingen voor Kerstavond denken we, want een aantal heeft afgezegd. Een paar waren ziek, of niet fit genoeg om mee te kunnen lopen. O.a. Louis.

Nadat we de auto's geparkeerd hebben zijn we op pad gegaan. We lopen de route deze keer in omgekeerde richting. Het is prachtig weer. Extra water is noodzakelijk om de route uit te kunnen lopen en niet halverwege flauw te worden. Met zijn achten sjouwen we de bult op en af. Prachtige rotsformaties zien we, die we normaal gesproken vanaf de andere kant zien, waardoor je nu weer verrast wordt en je de "andere" prachtige natuur opvalt. Halverwege, na nog een laatste klim, komen we op onze lunchplaats aan. Er liggen nogal wat blokken, ooit gebruikt voor een tuinmuur. Het lege huis staat er nog net zo vervallen bij als de vorige keer. En dat zal ook wel zo blijven, maar waarschijnlijk langzaamaan overwoekerd worden tot het helemaal verdwenen is.  Als we net goed en wel zitten, stopt een auto met een mannetje erin. Hij komt naar ons toe en vertelt in het Spaans dat hij de eigenaar van het huis en de grond in de omtrek is. We mogen gerust ons brood er opeten, maar hij komt wat brengen..... en dat blijken een paar kratten met vogels te zijn die hij achter ons vrij laat. Tamme patrijzen zijn het. En waarom doet hij dat? De jager zet tamme patrijzen uit waardoor er wilde worden aangetrokken en die worden geschoten. Een emmer voer wordt nog op verschillende plaatsen uitgestrooid, ook op het pad. Als we wat later ons pad vervolgen zien we hem bezig met het maken van een camoufflagehut. Ook geen kunst aan. Je verdekt opstellen en die arme beessies om zeep helpen voor een copieuze maaltijd..... nou ja copieus zal het van een patrijs niet worden. Dan zul je er wel een dozijn moeten schieten. Zo ieder zijn ding hé!

De natuur om ons heen is wederom prachtig overal bloeien nog bloemen. Gele, roze, blauw en lila. En die laatste, de lavendel, is ons opgevallen. Of liever gezegd vooral Emmy! Als we bijna aan het einde van de tocht zijn zegt Emmy: Der gefällt mich so" wijzend op een struik...... en als we opkijken zien we net het hoofd van Jozef achter de lavendelstruik vandaan komen!  Tot grote hilariteit want hij had hoge nood, dus trok zich even terug achter de grote lavendelstruik en daar doelde Emmy op. Iedereen schoot in de lach natuurlijk! Emmy altijd zo bescheiden, moest er ook heel erg om lachen. Nee niks gezien allemaal. Er wordt nog even over gegrapt, was het een klein struikje? Een klein of een groot lavendeltje?.. ach ja je weet hoe dat gaat hé?

Dan zit het er weer op en arriveren we bij de auto's. Een prachtige wandeling, goed te doen, maar het vraagt wel wat energie. We gaan even bijtanken bij Carlos. Geen Aziatico vandaag, want ik moet rijden. Een Bitterkas,  lijkt een beetje op Crodino, of Campari zonder alcohol, smaakt prima. Na een half uurtje gaan we huiswaarts. Weer een mooie tocht gemaakt. Gezellig was het. Chris en Nel, Emmy, Klaasje, Peter, Ineke, Josef en ik.  Eenmaal thuis blijkt dat Louis zich goed heeft vermaakt, rustig aan gedaan en een beetje gecomputerd. De Kerstpakketten zijn die middag rondgebracht met veel bombarie. Louis heeft het gefilmd.

Ik loop nog even naar Nel want ik weet niet hoelaat we s avonds gaan. We besluiten nog even naar de zaal te gaan. Alles is prachtig versierd. De tafels zijn feestelijk gedekt. Ze hebben er weer veel werk van gemaakt. Gino is er al en is druk bezig met de muziek. Hij komt even naar ons toe en vraagt of het goed is?  We missen een naam op de tafel, maar ook op zijn lijst staat het niet. Vast een vergissing. We zien het wel vanavond.

Na een heerlijke warme douche boven en een lichte maaltijd maken we ons gereed voor het feest in de Social Room. Wat hapjes mee en eigen drinken. Want de bar is op Kerstavond gesloten. Het personeel heeft ook Kerstavond. Ik heb de avond ervoor al een appeltaart gebakken, die gaat ook mee. De dansschoenen aan en naar Nel en Chris. De zaal loopt al vol met enthousiaste Kerstvierders. Vier plaatsen blijven eerst leeg aan onze tafel, maar dan komen Ferdinand en Lidy. Het wordt een super gezellig avond. Zo mooi om samen met zoveel nationaliteiten Kerst te vieren. Duitsland,  Zweden, NL, Italië, Oostenrijk, Spanje, België, Frankrijk, Noorwegen en Engeland zijn van de partij. We genieten van een lekker bakje koffie met appeltaart. De sfeer is gezellig, volle bak, maar niet afgeladen waardoor je goed kunt dansen. De hapjes worden gedeeld en met smaak verorberd. Gino en Ada, de organisatoren van het feest in de Social Room trakteren op bonbons. Het is echt een mooie avond. Dan is het tijd om naar huis te gaan. Poncho om tegen de nachtkou, maar eenmaal buiten lijkt het wel zomer. Het is niet koud. Alles heeft een laagje vocht buiten, dat betekent mooi weer morgen!

Slapen lukt niet. Het bericht dat broertje Marcel vandaag met enige spoed weer in het ziekenhuis is opgenomen, en geopereerd is, houdt me bezig. De gedachte n gaane ven naar de kinderen. Mayke belde nog even na een drukke dag op de praktijk en ze heeft nu vrij tot januari na haar verjaardag. Van Luc nog een kus op de app en kerstwens,  Mooi. Ik heb voor Martijn een berichtje ingesproken op de app en Jannie de persoonlijk begeleidster zal het vanavond laten horen aan hem.

De volgende ochtend eerste Kerstdag krijgen we gelukkig goed bericht. Marcel heeft de nacht goed doorstaan en is weer op zijn kamer. Nu maar afwachten of de operatie gelukt is.

Om half elf gaan we naar Annie. Ze is jarig vandaag en een gezellig uurtje volgt. Annie heeft voor een lekker stukje taart bij de koffie gezorgd en heerlijke bonbons. Ik moet me wel even inhouden want vanmiddag hebben we Kerstdiner. Een appje van Jannie is binnen:  Martijn vond het heel leuk om mijn stem te horen. Hij was wat onrustig, maar toen Jannie de telefoon liet zien en hij mijn stem hoorde werd hij stil en begon te lachen. Mooi om te horen. Doet me goed... 😌

Nadat we terug zijn van het koffiebezoek aan Annie, en gedoucht en opgetut zijn voor het Kerstdiner, gaan we op weg. We zien er allemaal op ons Paasbest, nou nee, op zijn Kerstbest uit. Feestjurk, kerststrik, colbertje.... echt leuk!

We hebben een tafel voor acht personen besproken. Aangekomen bij het hotel Playa grande, zien we dat de zaal al aardig vol is. Alles ziet er echt prachtig uit. Chique hoezen over de stoelen en feestelijk gedekte Kersttafels. Op tafelstaat het  oorgerecht al klaar. Gerookte spaanse ham, tomaten met tonijn, en de heerlijke geitenkaasbolletjes in een krokant amandeljasje met een zoete saus. Wijn wordt geserveerd en wat later het eerste gerecht.  Een shellfish puff pastry. Daarna aubergine in cream baked in oven. We hebben allen voor vlees gekozen, dus het volgende gerecht is pork filet mignon with mushrooms sauce en potatomousse. Wie vis wilde kreeg Hake gratin with sweet garlic sauce and candied tomato.  Gevolgd door een heerlijk dessert. Een glas pineapplesorbet, daarna Christmascake en Christmassweets met koffie. En nog een glas champagne. Alles was perfect.

De muziek is geweldig. De Leoband. Een man met gitaar en een man met een contrabas en de nodige apparatuur natuurlijk. Ze spelen een goed stuk dansmuziek en jazz. Het wordt een geweldig leuke middag. We genieten van het heerlijke eten en de sfeer. We dansen op de muziek en maken er samen met alle nationaliteiten, wederom, een mooi Kerstfeest van. Joani, een van de spaanse campinggasten zingt nog een lied. Zo mooi. De band sluit af met een geweldige act.

Dan wordt het tijd om naar huis te gaan. We bedanken de bediening als we weggaan. De zon gaat onder.... een prachtige zonsondergang.  Met zijn achten praten we na en hebben schik om het feit dat Nel enige ondersteuning nodig heeft. Zo zegt ze het zelf. Ook Josef heeft het niet gemakkelijk op de terugweg en Louis sleept zich voort. Hij is lang niet fit. De verkoudheid is nog niet over. Na een hartelijk afscheid gaan we naar eigen caravans en huis. Annie en Peter moeten nog een klein stukje verder naar hun huis aan het strand. Thuis blijkt dat Louis verhoging heeft en duikt na een douche het bed in.  We komen als we naar de douche lopen, Monique en Cobie tegen. Hun groep was ook in de zaal en we praten nog even na. We krijgen nog een uitnodiging voor het strandfeest voor vandaag.

Ik kijk als Louis lekker in zijn bedje ligt nog even de mail na. Marcel heeft een goede dag gehad. Verder geen bijzonderheden en om 23.00 uur lig ik er ook in.

Louis gaat ietsje beter, maar is nog niet helemaal fit. . Rustig aan de komende dagen en tennissen wordt even overgenomen door Helmut. Misschien nog even een potje jeu  de boulen......

Ja mensen het schiet op, het jaar 2019 is bijna voorbij. We zijn nog even bezig en dan knalt het oude jaar in het nieuwe jaar in NL weer met een hoop vuurwerk. Kan het ook zonder ?? Ja hoor. Hier in Spanje geen vuurwerk. Nou ja misschien een enkeling..... de versiering in de steden en dorpen is echter uitbundig. Malaga spant de kroon. Onze vrienden hier van de camping zijn er een paar dagen heen gegaan. Op aanraden van Annie en Peter. Het was fantastisch. Misschien een leuk idee om volgend jaar er een bezoek te brengen. Zo nu even een rustmoment. Ik heb Bouillon voor Louis getrokken en zit dit verhaal in de zon, bij 24 graden te typen. Weer een prachtige dag. De vogels fluiten dat het een lieve lust is. Op het strand is een feestje, we zijn ook uitgenodigd maar blijven bij de caravan omdat Louis niet fit is. Hij is weer uit bed en we gaan zo even een stukje lopen.... hij houdt het in bed niet uit. Geen koorts meer gelukkig.

De tijd gaat snel. Loes en Gijs, (Dochter van Erna en Eef) verwacht elk moment hun eerste kindje. Nieuw leven, mooi om naar uit te kijken.... Marcel die al weer beter gaat..... zondag een verjaardagsfeestje van Ushi en Rainer.......nog een paar appjes versturen en dan.......een fijn oud jaar en begin van het Nieuwe...

1. Gertrude Hruscha:
    Waren schöne Weihnachten. Lg
  2. Ineke.hoevenaar:
    26 december 2019
    Betty ,alweer leuk geschreven .
  3. Loes:
    26 december 2019
    Heerlijk,Kerst en 24 graden!
    Genieten!
    Liefs Loes
  4. Nolleke:
    mooi geschreven Bethje.
  5. Beth en louis vosmeijer wilbrink:
    Dank je wel!
  6. Cobie:
    27 december 2019
    Waren hele fijne dagen, op naar de volgende elke dag is heerlijk💞
  7. Beth en louis vosmeijer wilbrink:
    Wat boffen we hé Cobie?
  8. Janny Wilbrink:
    27 december 2019
    Dank je Beppie. Heb weer genoten van je verslag.
  9. Geus en erna:
    28 december 2019
    Altijd gezellig om te lezen!
    Groetjes uit koud Alkmaar!
    Paar dagen bij ton in Hengelo geweest
    Beste met louis!
  10. Lammert en Jannie.:
    30 december 2019
    Dat was weer genieten Beth,dank je wel.Jullie een prettige jaarwisseling en geniet er van.