Sardientjes eten, mooie middag, mooie mensen

21 februari 2019 - Murcia, Spanje

Het is donderdagochten 07.00 uur als de wekker gaat. Wel vroeg.... ik toets hem uit en ik blijf nog even liggen, de volgende wekker gaat immers over 10 minuten.... ik dommel nog even in en als wekker nummer twee gaat, ga ik zachtjes mijn bed uit. Het is nog fris en nog bijna donker. Het is sardientjesdag en dat betekent dat we de tafels op het terras gaan klaarzetten en dekken. Snel maar even een joggingbroek en trui aan en koffie zetten. Om even voor half acht ga ik met de borden en bestek naar buiten. Ook van Petra en Ulli heb ik het bij me. Emmy komt er net aan fietsen en samen lopen we naar Nel. Ze komt de hoek al om met de bordjes. Voor ons is het de eerste keer dat we sardientjes gaan eten. Dus hoe het allemaal geregeld wordt weet ik ook niet precies. Op het terras van de social room staan al een paar groepjes mannen te kletsen. Het blijkt dat de social room nog niet open is en we moeten wachten. Niet raar, want eigenlijk is het te gek dat we zo vroeg op moeten staan om de tafels te bemachtigen en de plek waar we ze willen neerzetten moeten vasthouden, anders kunnen we niet als groep bij elkaar zitten. En men komt steeds vroeger! Het is behoorlijk koud en de zon komt nu pas op. Hans en Nolleke, Coby en Chris, Ineke, Jozef en John p( Monique is ziek) en Chris vd H staan al te wachten en nog vele bekenden. Ze staan allemaal te koukleumen.... Dan is het acht uur en kunnen de krachtpatsers de social room in om de tafels te halen en de schragen en ook de lange platen die er overheen gelegd worden, opdat wij ze kunnen dekken. Het is nog even een gepuzzel met de schragen maar het komt prima voor elkaar. Een papieren tafelkleed, overgebleven van het verjaardagsfeest van Aart wordt uitgerold over de lange tafel en we kunnen dekken. Nel heeft bordjes gemaakt met een servet erop en een kleefstrookje zodat deze niet wegwaaien. Slim bedacht! Enkele groepen zijn al voorbereid, dat is wel zo gemakkelijk, dan weet men hoeveel plaatsen men nodig heeft om bij elkaar te kunnen zitten en we kunnen alles netjes kwijt. Bestek wordt gesorteerd en bij de borden neergelegd. Chris van V maakt onder de tafel nog oranje vlaggetjes vast...... hij is zich denk ik niet gewust dat door zijn houding het zicht op zijn achterwerk uitnodigt om er een paar ogen op te tekenen! Grapje! Als alles netjes klaarstaat gaan we weer richting camper of caravan. Ben benieuwd wat het wordt vanmiddag. We zijn vorige jaren nooit geweest, Louis houdt niet van vis, maar deze keer hebben we toch maar gezegd mee te doen, want je kunt zelf ook nog van alles toevoegen aan de maaltijd van sardientjes, brood en sangria. Ik ga meteen even boodschappen doen. Vers gebakken stokbroden en roomboter halen. Want ik heb beloofd om garlic bread te maken en een gemengde salade. Nel maakt een slaatje. Een korte wandeling over de boulevard, zicht op zee, altijd heerlijk! Thuisgekomen heeft Louis de koffie die ik gezet heb al in de thermoskan gedaan. Maar hij is toch nog even in bed gekropen. Om 09.00 uur roep ik hem en we ontbijten samen en genieten van een lekker bakje koffie, yoghurt en een koolhydraatarme boterham. De tijd vliegt ik ga nog even douchen en dan naar Spaanse les met Beatrice. Het wordt vast weer een interessant uurtje! Onder weg naar de les lopen we langs Annie en ze heeft sieraden buiten staan, dan is ze er! Ik zou nog even bij haar langs gaan dus doe ik dat nu maar. Ze heeft een paar leuke accessoires toegevoegd aan haar "winkeltje". Ik koop er twee en na een Spaanse groet ga ik met Bea door naar het leslokaal. Een genoeglijk uurtje stoeien met de uitspraak van de Spaanse taal volgt. Hoewel ik het helemaal niet moeilijk vind, is het spreken in een vreemde taal voor sommigen niet gemakkelijk. Maar Marcos spreekt rustig en legt geduldig uit. Het uur vliegt om en we lopen door het dorp terug. Ik moet nog even naar de Spar, wasmiddel kopen.

Dan is het tijd om met het garlic bread te beginnen. Boter mengen met vers geperste knoflook en het brood snijden. Over voorverwarmen en bakken maar. Heel Holland bakt vandaag en gisteren op de camping. Maar ook de Zweden, de Duitsers en Engelsen. En een enkele Italiaan. Het is altijd meer werk dan je denkt. Terwijl het eerste rooster met gesneden stokbrood met knoflookboter de oven in gaat meng ik de salade vast. Louis is bezig met een paar klussen die niet kunnen wachten, want de watertank is leeg en ook de toilet vraagt aandacht. Als dat weer klaar is komt hij even kijken wat ik aan het doen ben en geeft me een kus.... wat ben je toch een handige bliksem! :) " Mag ik er al eentje?" Haha. "Even wachten tot ze uit de oven zijn. Zo ongebakken smaakt het niet" Wat later kan de eerste serie garlic bread eruit en kan de tweede erin. Als ze een beetje afgekoeld zijn zetten we beide onze tanden in een bros gebakken garlic bread en het smaakt prima! Nog een rooster en ready! Het is bijna twee uur. Mooi op tijd klaar, inpakken maar en wegwezen! Het hele terras zit al vol! Rainer, onze gewaardeerde muzikant is al begonnen met zijn repertoir af te draaien en de stemming zit er meteen in. We vinden onze plaasten en stallen het garlic bread en de salade uit op de tafel. Er staat al veel lekkers. Iedereen heeft wat lekkers gemaakt. Salades, pasta's, fruitsalade een paar sausjes en brood welke door de camping wordt aangeboden. En er staan kannen sangria! Dus de meegebrachte wijn kan weer in de tas. Een mandje garlic bread heb ik bij Emmy neergezet, opdat zij ook kunnen meegenieten. We zitten een eind uit elkaar en doorgeven is geen optie. Dan is ie leeg voordat de mand bij Emmy is... ;) Het is een gezellige drukte! Ik denk dat er wel driehonderd gasten zijn. En daar komen de sardientjes! De werknemers van de camping hebben deze dag weer eens wat anders te doen dan onderhoud en zij brengen de gegrilde sardientjes rond. Deze worden op een open vuur van enige meters lang gegrild! We verdelen de sardientjes onder elkaar. Salade erbij, pasta mmmmmmm. Superlekker vind ik ze. Het is wel wat werk om ze even van de graat te ontdoen, maar dat geeft niet. De sangria smaakt ook best. Fruitig en best een beetje zoet door het fruit wat er in zit, maar met de alcohol zal het wel meevallen. Er wordt heerlijk gesmuld! Na het eerste bord sardientjes dat onder de gasten verdeeld wordt, mag je zelf nog sardientjes halen. En om de beurt gaan we even naar de grilplaats waar op een paar tafels de net gegrilde sardientjes klaar staan. De salade en het slaatje is verrukkelijk, het garlic bread ook en de nudelsalade waarmee Emmy langs komt is ook heerlijk! Het smaakt best allemaal! De zon schijnt, het is echt heerlijk weer, allemaal gezellige mensen om ons heen, druk pratend en genietend van de maaltijd. Een dame komt langs met een collectemandje. Het is de vrolijke Engelse waar we tijdens de Gymkhana zo om gelachen hebben. De ondeugd straalt van haar gezicht af. Ik heb geen portemonnee bij me dus schiet Chris even voor. Het briefje van twintig wordt gewisseld en Nel gebaart dat het van ons tweeën is. Maar ze begrijpt het niet denk ik, want ze duwt me een munt in de hand. Ik wil het niet hebben want ik hoef geen wisselgeld terug, maar ik moet het aanpakken en dan gebaart ze dat ik het weer in het mandje moet doen!!! Gek mens ! "Nu heb ik ook wat gegeven". Maar we moeten er wel om lachen. Als iedereen verzadigd is, is er een moment waarop we een hulde brengen aan onze Nolleke die vandaag jarig is. Emmy heeft het tegen de muzikant gezegd en hij stopt de muziek even en geeft aan dat we gaan zingen voor de jarige. Dan zingen alle gasten happy birthday! Nolleke deelt nog taart rond aan onze tafel en weer is het smullen. De muziek nodigt uit om met de beentjes van de vloer te gaan en de twist, rock and roll, de jive en quickstep kan gedanst worden. Supersfeertje, een en al gezelligheid, feestende en genietende mensen en dansende paren! Louis filmt. We hebben al veel bijzondere dagen vastgelegd in de afgelopen jaren maar de sardientjesdag nog niet. Diegenen die niet van dansen houden of het niet meer kunnen vanwege hun gezondheid, genieten van het kijken naar de groep die dit nog wel kan. Annie, Ineke, Nel en ik, Petra, Emmy en nog vele Nederlandse gasten en andere die we niet persoonlijk kennen dansen dat het een lieve lust is. Natuurlijk komen er ook een paar linedancenummers tussendoor. En...... de Holzmichl! Dan gaan de handen de lucht in en wordt er uit volle borst meegezongen! Een polonaise wordt door een van de medewerkers van de camping in gang gezet en velen doen mee! Het is echt een feest, gevierd met zoveel gasten met verschillende nationaliteiten! Heerlijk. De middag is zo maar om, rond half zes zakt de zon achter het gebouw en wordt het frisser. We dansen nog even en worden aangesproken door twee mensen die we van gezicht kennen van het dansen op vrijdagavond. Een leuk gesprek volgt. Zij travellen al 22 jaren! Hebben geen huis meer en willen dat ook niet. Ze leven in de camper en vertoeven de ene winter in Spanje en de andere trekken ze met rugzak door Azië! Mooi leven toch? Dan wordt het koeler en besluiten dat het mooi geweest is. De sangria is op, de schalen zijn nagenoeg leeg en de vermoeidheid slaat toe. We beginnen met het opruimen van de tafels. Een schitterende oergezellige middag loopt ten einde. Greta en Koen en Evelijn en Evert komen nog even langs en drinken nog een glaasje mee. We dragen figuurlijk ons steentje bij en helpen met het terugzetten van de stoelen en tafels in de social room. Als alles opgeruimd is, pakken we onze spullen en groeten de groep die nog blijft.

Onze overbuurvrouw ziet ons aankomen en ze vraagt ons hoe het was. Zij hadden gisteren sardientjesdag en het was saai geweest. Volgend jaar dan maar beter organiseren, buur. Eenmaal in de caravan duikt Louis gauw zijn bedje in. Ik ruim nog wat op en besluit om maar meteen het verhaal te schrijven, omdat ik er morgen weinig tijd voor heb. En nu weet ik het nog..... AL...weet je nog? Weer een mooie herinnering, weer een mooie dag met fijne mensen gevierd. Het is nu 20.15 uur. Louis is weer wakker, uitgerust van van een leuke dag, ik ga twee bakjes yoghurt klaar maken en gemberthee. De visjes willen toch nog even zwemmen... Louis zal de komende dagen de film gaan maken, een flinke klus nog! Maar het is zijn hobby en de resultaten van deze kunstvorm zijn dan ook echt geweldig!

Lieve mensen, lekker slapen straks en morgen gezond weer op! Tot de volgende keer!

1. Gertrude Hruscha:
    Super beschrieben
  2. Nolleke:
    21 februari 2019
    Bethje het was een heerlijke dag. Ik ben benieuwd naar de foto's en de film.
  3. Geus en erna:
    21 februari 2019
    Nou drukke dag voor jullie
    Ben ook niet gek op sardientjes!
    Wij drukke dagen met de kleinkinderen
    Mazzel
  4. Evert en Evelyn:
    21 februari 2019
    Leuk beschreven, het korte tijdje dat wij er waren, erg genoten.
  5. Anny:
    21 februari 2019
    En zo komen wij dus de winter door!!!!
  6. Ineke.hoevenaar:
    22 februari 2019
    Mooi geschreven Betty,inderdaad het was heel gezellig .met lekker eten drank muziek dansen mooie weertje ..dus wat wil je nog meer!.
  7. Erna:
    22 februari 2019
    Weer een mooi verhaal beppie. We genieten hier mee van jouw verhalen. Blijf genieten beppie samen met Louis.
  8. Cobie:
    22 februari 2019
    Heerlijk verhaal Beth,Ja wat was het gezellig hè iedereen heeft enorm genoten.
  9. Eddy enAngely:
    22 februari 2019
    Wat kun je toch mooi schrijven Beppie,en wat een gezelligheid.Veel plezier nog samen met Louis.
  10. Janny Wilbrink:
    25 februari 2019
    Nadat ik door een afwezigheid van enkele dagen thuis kwam, vond ik jouw post op mijn pc. Gegrilde sardientjes..... heerlijk! Wat hebben jullie er een leuk feest van gemaakt. Lust Louis ze intussen ook? Enjoy!