Het regent, oh wat regent het.....

2 december 2019 - Murcia, Spanje

Een mooi gedicht van C. S. Adama van Scheltema. Het staat op internet, we bespraken het in de Nederlandse les op de Ulo. Heel toepasselijk voor vandaag, 2 december 2019.

Want na enkele weken prachtig weer konden we nu genieten van het getik van de regendruppels op het dak. Niet van ons huis, daar verneem je niets van, maar wel op het dak van de caravan en voortent. Gelukkig zijn beide waterdicht. Hoewel bij de ingang van de tent toch water naar binnen is gekomen. Misschien zit er een gaatje in het zeil......

Een regendag om je op de bank te nestelen met een mooi boek... nou ja mooi.... 'De laatste winter' van Femke Roobol, een Nederlandse schrijfster. Zaterdag ben ik er aan begonnen en ik heb het uit. Het speelt zich af in de jaren 40-45. Wat een vreselijke oorlog. Vorige week las ik het boek van Ildefonso Falcones: ' De Hand van Fatima' over de geschiedenis van Spanje rond 1600. Er is door de eeuwen heen niet veel veranderd.  Oorlog voeren gebeurt nog steeds, soms nog net als 400 jaren geleden, steeds vaker computergestuurd.

Gelukkig heb ik geleerd positief te blijven in alle opzichten.. te genieten van kleine dingen en ik ben blij dat ik oprechte blijdschap kan ervaren door al het goede dat er is. De puurheid van kinderen, het zoeken van de volwassene en de wijsheid van de ouderen.....onder ons. De natuur.. in al zijn schoonheid mag beleven.

We  doen ons best om jong te blijven. In ons hoofd lukt dat wel, maar het lijf laat je toch wel weten dat je geen 18 meer bent. Hoe heerlijk is het dan te genieten van wat je wel kunt. Een pot tennissen, een balletje slaan op de golfbaan, een duik in zee met Nel, samen lekker eten en lachen tijdens een potje kaarten.... dansen..... een feestje... wetende dat je kinderen zich thuis prima redden en ook genieten van werk en vrije tijd.

Ik kijk nog een keer de video van een blije Martijn, gisteren door de groepsleiding gestuurd. Sinterklaasfeest.... het was weer genieten voor bewoners en begeleiding. En wij genoten ook door het blije koppie van Martijn. Het zal hem een worst wezen of er zwarte of roetveegpieten zijn.

Het geeft me weer rust, waardoor ik me beter kan ontspannen. Even de boel de boel laten en uitrusten en sportieve dingen doen.

Een berichtje van Luc en Mayke, een telefoontje, heerlijk!

Toch blijven de zorgen om broerlief en familie wel in je hoofd.... gelukkig zijn er voldoende middelen om elkaar even te spreken via facetime, skype, een kaartje of app.

Morgen nog een regendag, is voorspeld; ik heb nog een nieuw boek liggen of beginnen met een breiwerk... De bergwandeling gaat morgen niet door vanwege de verwachte regen. Tennissen wordt ook niks vanwege de natte baan.  Dus een dagje caravannen.

Waarschijnlijk moet ik morgen even met de dweil de natte plek op het zeil in de voortent droogmaken en het lek opzoeken. Komt wel voor elkaar.

Louis is druk met het uitzoeken van een stamboom, wat eerder niet wilde vlotten, maar de research werpt zijn vruchten af en hij is al een eind gevorderd met zoeken naar de stamvader van deze familie.

Buiten regent het, binnen spelen we een potje Skip-bob! Een kaartspel anders dan klaverjassen, het is meer een Mens-erger-je-niet! Want de ene keer kun je mooi doorspelen en de volgende keer is het wachten op de goede kaart om door te gaan. Met zijn vieren speel je het spel met andere spelregels, waardoor het meer een soort jokeren wordt.

Het regent oh wat regent het......... maar vanaf woensdag schijnt de zon weer!

1. Cobie:
    3 december 2019
    Ja Beth, de regen geeft ook een zekere gezelligheid wij hebben ook gelezen en zitten kaarten. Zal vandaag ook nog wel gebeuren. Als het zonnetje weer schijnt 🌞dan is alles zo weer droog. Veel leesplezier en kaartplezier voor vandaag!
  2. Jozef en Ineke:
    3 december 2019
    Ja Bettie ,als het zonnetje weer schijnt na al die regen geniet je nog meer van het mooie weer dat we hier in Spanje hebben en besef je dat we bofkonten zijn om hier de winter te mogen doorbrengen op onze leeftijd .
  3. Elisabeth:
    3 december 2019
    We moeten nog even water opdweilen. Er is regenwater tussen de twee stukken bodemzeil gelopen. Zo is het Ineke en Jozef. Elke dag genieten en er wat van maken!
  4. Geus:
    Ggezellig verhaal!
    Wij hele dag met ineke en jozef in winkelcentrum Murcia!
  5. Elisabeth:
    3 december 2019
    Ook gezellig Geus. Ik houd niet van winkelen en vind het geslenter door een winkelcentrum echt neit fijn. Liever een wandeling over de bergen. 😄Maar dat was vandaag geen optie. ☔️☔️🌧🌧morgen komt de zon weer te voorschijn!☀️☀️☀️
  6. Anny:
    4 december 2019
    Genieten van het onbezorgde Spaanse leven. Dat is wat we doen en alle beslommeringen in Nederland laten. Skybo is echt een heel leuk spel. Jammer dat het met Peter niet meer kan!
  7. Evert en Evelyn:
    4 december 2019
    Mooi geschreven, wij moeten het er maar mee doen, na regen komt zonneschijn.😎👙🌞🌝
  8. Janny Wilbrink:
    5 december 2019
    Weer zo'n mooi verhaal. Ik hoop dat het inmiddels droog is en dat de zon schijnt. Hier heeft het gevroren. De daken en het gras zijn wit en het is koud. Sinterklaas heeft hier vannacht vast last van gehad.
  9. Elisabeth:
    5 december 2019
    Dank je Jannie, Ja hoor de zon schijnt weer! Vandaag een kooie wandeling gemaakt in de bergen. Geen modder gelukkig. Dat is altijd maar de vraag, omdat we ook door rambla's lopen. En deze soms wel gevuld zijn met regenwater...
  10. Gertrude Hruscha:
    6 december 2019