Ik heb een ham, ik heb een ham, ik heb een hammetje..........

9 december 2016 - Heerenveen, Nederland

Lieve mensen, afgelopen vrijdag tijdens de dansavond hebben Evert en Evelijn de hoofdprijs gewonnen. Een flinke ham ging aan onze neuzen voorbij! Maar woensdag kregen we via onze facebookgroep Mazarron een uitnodiging om in de socialroom te komen mee genieten van dit heerlijke Spaanse gerecht. Om 15.00 uur is iedereen die een stukje ham wil proeven van harte uitgenodigd. En zo togen we zonder stoel en zonder drankjes, want de stoelen staan er al en de bar is open vanmiddag, naar de Social Room. De bedoeling was om bij mooi weer buiten op hun plaats samen te komen, maar aangezien het weerbericht regen voorspelde, werd gekozen voor de SR.

Tafels zijn al klaar gezet en Evelijn en ook Evert, heeft gezorgd voor een hele feestelijke opzet. Chips en pinda's en sausjes,  stokbrood, bestek en bordjes, alle ingrediënten zijn er om er een gezellige middag van te maken. De ham staat keurig op een standaard te prijken tot het wordt aangesneden. Ja, wie heeft genoeg power in de mouwen omdat voor elkaar te krijgen want het vraagt enige ervaring en durf om met een scherp mes dunne plakjes ham te snijden.

Paul en Jan ontfermen zich over de ham en met vereende krachten wordt de ham van zijn vetlaagje ontdaan en worden de eerste flinterdunne plakjes op een bord verzameld. Maar het is een klus. Chris neemt het een poosje over en ook Evert pakt, als geoefend tennisser, dus wel wat spierkracht voorradig, het lang mes. De plakjes zijn af en toe wat dikker en dan is het moeilijker om het met een plastic mesje in kleine stukjes te snijden!  Coby probeert er toch door heen te komen en pats!  het mesje vliegt in stukjes over de tafel. Iedereen kent dat wel als je een zilveruitje aan je vork wilt prikken........Of het mesje schiet weg of de zilveruim zie je niet meer terug! Haha. Zelfs uit haar haar heb ik nog een stukje plastic gevist.

Naar gelang de ham ontleed wordt, worden de plakjes groter en magerder. Het is wel een leuk gezicht, als je de gemiddeld 70 plussers, lekker ziet genieten van de ham! De kunstgebitjes hebben het er soms wat moeilijker mee en de kronen krijgen hier en daar een oplawaai maar het lukt iedereen om het heerlijke vlees te verorberen. Leg je een stuk ham op een stuk stokbrood, dan doe je er wat langer over en stokt het gesprek......dat is maar goed ook!  De bordjes met plakjes ham gaan van gast naar gast en iedereen geniet . Zelfs aan de vegetariërs is gedacht en een heerlijke eiersalade is  er voor hen.

De stemming zit er goed in en er wordt gelachen en gepraat want die ouwe bekkies doen het nog goed! De muziek wordt aangezet en André Hazes schalt door de ruimte. Een stel Spanjaarden en een stel van een andere cultuur, Brexit misschien()  kijken een beetje verbaasd of een beetje jaloers naar de feestende groep. Er wordt luidkeels meegezongen en het is echt zo leuk om te zien dat (bijna) iedereen het lied "de vlieger" mee kan zingen. Vooral dicht bij de ham wordt deze uit volle borst toe gezongen. Het arme ding ziet er steeds beroerder uit en na nog een uurtje schaven en snijden  is ie niet meer om aan te zien.

Paul heeft nog genoeg fantasie om met een restje vet in zijn mouw  ..... de mensen de stuipen op het lijf te jagen....... gets!

De schaaltjes raken leeg, het brood is op, het bier en de wijn in de man.......en dan wordt het tijd om naar huis te gaan want de zaal moet nog worden ingericht voor de dansavond vanavond. Er wordt nogmaals een lied van André Hazes gezongen een dansje gemaakt en dan is het echt mooi geweest.

Evert en Evelijn, ik bedank jullie voor dit gezellige feest en ik weet  zeker dat ik uit naam van Jan en Joke, Coby en Chris, Adrie en Joop, Andries en Erna, Lammert en Jannie, Daniëlle en  Paul, Frits en Hennie(?) Tonnie en Jan, Monique en John, Chris en Nel, Henk en Marijke, Hans en Nolleke, Geus en Erna,  Walter en Gertrud en  Louis spreek. Iedereen heeft genoten! Beth.

1. Nolleke:
    9 december 2016
    Zener we ten, het was super gezellig
  2. Gertrude Hruschs:
    Hat gut geschmeckt.
    War sehr lustig.
    Gertrude und Walter
  3. Tonnie bos:
    9 december 2016
    jullie hebben weer een leuke middag gehad
    Maak verder zo n plezier zie het helemaal voor mij gr ons
  4. Cobie:
    10 december 2016
    Was zeker een leuke middag, ik heb wat foto's van de middag op de vrienden van Mazzaron gezet.
  5. Evert en Evelyn:
    10 december 2016
    Wij vonden het leuk om het te doen
    Jullie bedankt voor de gezelligheid
  6. Anja wouda:
    12 december 2016
    Het is een genot om jullie mooie verhalen te lezen.