De eerste wandeling gaat naar de oude kazerne. Nog weer twee dagen genieten....en de lavendelroute.

23 november 2018 - Heerenveen, Nederland

Na anderhalve dag regen nu een droge dag. Hopen we, want er is genoeg bewolking waar een spat uit kan vallen. Na een goede nachtrust hebben we een lekker ontbijtje genoten. De boterhammen voor onderweg gesmeerd en de waterflessen gevuld. Mandarijnen erbij en met al deze voedingsmiddelen moeten we de wandeling wel kunnen volbrengen. Het is de eerste sinds lange tijd, dus vast even wennen. De nieuwe rugtassen kunnen nu hun dienst bewijzen. Alles past er in; op de valreep toch maar de poncho's in de tas gestopt en we gaan op weg naar de verzamelplaats bij de receptie. Daar staan al enkele sportievelingen te wachten. Maar de groep blijft klein deze keer.

Annie en Peter zijn wel gekomen maar kunnen niet mee omdat hun auto is weggesleept en zij eerst naar de politie moeten om deze weer op te halen. Met twee auto's en acht personen rijden we naar La Azohia, waar we de auto's parkeren bij het kerkje. De groep bestaat uit Bea, Friso, Chris en Nel, Koen en Greta en wij.

Onderweg veel modderige straten gezien. Het vele regenwater heeft weer zijn sporen nagelaten. En er is heel wat werk voor de schoonmaakdienst om alles weer toonbaar te krijgen. We volgen Chris, die de route op zijn Navigatiesysteem heeft staan.

De rambla is gelukkig droog en we hoeven geen glijpartijen en omloopjes te verwachten. Het weer is goed en hoewel de wind wat aantrekt, is het op de heenweg naar de kazerne prima weer. Een mooie tocht om met het wandelen te beginnen: categorie makkelijk.  De natuur is prachtig groen met overal nog bloemen. Na een klein uurtje komen we bij de kazerne aan en klauteren het laatste stukje omhoog om een mooi plekje te zoeken en onze meegebrachte boterhammen te nuttigen. Een gezellig halfuurtje volgt. Friso deelt een lekker amandelkoekje uit en dan gaat de tocht weer verder. Een mooie tocht door de rambla en deels over het zandpad. Het betrekt wel een beetje en het duurt niet lang of de eerste druppels vallen. De meegenomen poncho's toch maar even uit de tas gehaald en als Jip en Janneke lopen we verder.

Het waait intussen ook stevig. Maar de die-hards lopen natuurlijk gewoon door. Schuilen hoeft ook niet want eigenlijk is de regen maar minimaal. Dan naderen we La Azohia weer, en besluiten samen om in Isla Plana in de social room even wat te drinken.

Daar aangekomen, gaat Nel even checken of ze wel open zijn omdat, nu het hard waait en een beetje regent, er niemand op het terras zit. Maar er is activiteit in het zaaltje en we gaan naar binnen. Een kop Americano, of Aziatico en we zijn helemaal tevreden. De koffie smaakt goed, vooral de Aziatico!!  Wat had ik daar zin in!

Na een gezellig half uurtje stappen we op en rijden naar de camping. We halen nog even bij de Spar in ons dorpje een paar flessen water. Discussiëren over  wat nu het beste is: kraanwater of flessen water. Voor beide is wat te zeggen, maar het kraanwater smaakt wel heel erg naar chloor....dus toch maar een paar flessen water om de piepers in te koken en thee en koffie van te zetten. Voor de afwas, wasmachine en toilet is het kraanwater prima.

Zo komen we op ons plaatsje op de camping aan.  Met water, een paar bananen en een stokbrood. Ik heb bij Helma in Puerto koolhydraatarm brood besteld. Maar dat duurt nog een paar dagen. Volgende week als ik het ophaal maar gelijk appelbeignets bestellen voor het goede doel!

We hebben een mooie tocht met gezellige mensen gelopen! Jip en Janneke drogen hun poncho's en kunnen terugkijken op een geslaagde dag. Ik heb aangegeven vrijdag de lavendelroute te gaan lopen en er zijn al gegadigden voor.

Annie en Peter hebben hun auto weer terug, zijn wel een bekeuring rijker, maar ach, daar komen ze wel overheen. Kan gebeuren.

Na de wandeling lekker uitgerust. Daarna nog even een wandeling over de camping gemaakt en de voorbereidingen voor het eten getroffen. Nel heeft ons uitgenodigd om de caravan in te wijden, dus dat gaan we zeker doen. Terwijl  Louis wat werkzaamheden verricht in de voortent heb ik een pastamaaltijd gemaakt  met champignons. Lekker!!

'sAvonds hebben we gezellig in de caravan doorgebracht en gelezen. Louis is met de stambomen bezig en vermaakt zich ook prima. Er is altijd genoeg te doen. We zijn nu klaar met inrichten en alles heeft zijn plek gevonden. De wasmachine draait en ik hoef nu niet meer naar de wasplaats te sjouwen met de was. Wel zo praktisch. Veel dank aan Jannie en Lammert die me het apparaat geschonken hebben.  De fietsen staan in de voortent aan een tentstok. En kunnen bij goed weer naar buiten. Ook weer klaar. SEE YOU!

Woensdag, het is bewolkt maar de temperatuur is lekker. 18-19 graden. Goed geslapen, en een rustige ochtend gehad. Vanavond gaan we de nieuwe caravan van Chris en Nel even inwijden. En een potje klaverjassen.

We maken smiddags even een rondje over de camping, lopen even langs Nolleke en Hans. Zij krijgen gasten dus hebben geen tijd. Een bezoek komt later wel. Zo wandelen we door en komen langs de plaats van Ineke en Jozef. Een hartelijk weerzien volgt.

Zij zijn nog druk met inrichten en er is even wat extra werk door een probleem met de electriciteit maar dat wordt snel opgelost. Geus en Erna zijn er net op visite en Geus heeft nog foto's bij zich van twee jaren geleden. Leuk! Die mogen we hebben.

Dan lopen we weer verder... Op de jeu de boules baan wordt weer stevig gegooid met de professionele ballen.  Een deel van de banen is nog te nat om op te spelen. Volgende week ga ik ook weer meedoen. Maar eerst rustig aan en niet teveel verplichtingen. Mijn leesboek, in het duits, is bijna uit, dus ik verveel me echt niet. Die avond gaan we naar Chris en Nel en bewonderen de mooie nieuwe caravan met allerlei snufjes welke Chris heeft aangebracht. Het is toch maar een handige fl..... ;) De koffie en thee is klaar en we smullen van de lekkere stroopwafels. Daarna een leuk potje geklaverjast! Louis en ik tegen Nel en Chris. Louis had steeds beste kaarten en mede daardoor hebben we gewonnen. Maar ja, ik als beginneling, speel natuurlijk niet volgens de te verwachten regels, maar het leverde wel winst op.

Het was een gezellige avond en tegen half twaalf hebben we ons eigen campplekje weer opgezocht en goed geslapen.

Donderdagochtend, we besluiten om even naar Puerto te fietsen om enkele boodschappen te halen. Ik heb yoghurt nodig en de grote emmers griekse yoghurt kan ik het dorp niet kopen. Dus op de fiets, in de korte broek, naar de nieuwe Aldi. Een prachtig winkelcentrum is er bij gekomen in Puerto. En een supermooie Aldi. Als we de fietsen hebben geïnstalleerd aan een paal, gaan we de winkel in waar net de openingsceremonie is geweest volgens mij. Een grote groep managers staan in de winkel en er worden foto's gemaakt. De winkel is echt heel mooi. We kopen de spullen die we nodig hebben en rijden wat later langs de kassen terug. We verbazen ons opnieuw over de vuilnisbelt die er is. Een ongelooflijke rotzooi! Aan de rand van het dorp. Hoe halen ze het in het hoofd om daar een belt te creëren??

Het is een leuk stukje fietsen en het gaat dan ook " als een trein" . We rijden in een lagere versnelling de brug over, want het is er best wel steil. Maar het gaat lekker! Ook Louis valt het reuze mee en hij geniet ook van het tochtje!

Na het eten komt Werner muziek overnemen. En het wordt een gezellige avond. Kleine Ollie-mollie, zo noem ik zijn hondje, komt ook mee en hij slaapt de hele avond op de bank. Af en toe even wakker om knuffels te geven en dan gaat hij weer liggen. Het is een lief dier.

Dan is het vrijdag, ik heb weer goed geslapen en na het ontbijt veeg ik buiten even de bladeren  weg en ook bij Maria, onze buur. Eén windvlaag en al het bij elkaar geveegde blad ligt bij haar op het groene tapijt. Dus even daar vegen. Ze bedankt me en gaat boodschappen doen. JeanLouis en Anita spreek ik nog even en zij vragen of Lammert en Jannie nog komen. Ik vertel dat het zeker februari wordt als ze nog komen.  Eerst hun appartement inrichten en dan misschien nog een knieoperatie voor Lammert.

Om 11.00 zijn we klaar voor vertrek voor de lavendelroute en Nel komt vragen of we met de auto gaan. Dat hoeft niet want we lopen langs restaurant Oasis de bergen in. We zijn met ons vieren, want Greta en Koen en Bea hebben afgezegd. Geen probleem met zijn vieren is ook gezellig. Het is een beste klim naar boven en we doen het dan ook maar rustig aan. Energie verdelen en  af en toe even naar het landschap kijken en genieten van de natuur om ons heen. Het pad heeft eerst ruw asfalt en is later stenig. We sjouwen rustig verder tot we het hoogste punt bereikt hebben en besluiten door te lopen tot het Maria altaartje. We moeten een behoorlijk steil pad afdalen over grote en kleine stenen, tussen struiken door..... maar het gaat prima. Chris maakt onderweg nog een klein sprongetje  maar het gaat allemaal goed. Bij het Maria altaartje aangekomen, zoeken we een plaatsje  om onze lunch op te eten  en we zitten gezellig met elkaar te kletsen. Het is heerlijk weer. De zon laat  zich nu nog meer zien en het wordt ook warmer. Na een half uurtje vervolgen we de route, welke ik in mijn hoofd had. Nog een stukje klimmen en dan afdalen naar het strand. De jongedame die jarenlang aan het strand woonde is weg. Zegt men. De reden is de oorzaak. Er is immers een hek geplaatst waardoor er geen auto meer door kan. Hoewel...... we zien wat later toch een auto staan..... Het hek blijkt gewoon open te kunnen.

De rotsen hebben door de regenval weer bijzondere vormen gekregen en we zien dat delen van de bergwand weer afgebrokkeld zijn. Maar het blijft mooi. Ik maak nog een paar fotos. Zo wandelen we verder,  kletsen gezellig met elkaar en Oasis komt in zicht. Nog één bocht en we kunnen koffie en een biertje bestellen. Koffie?? Aziatico zul je bedoelen...... als we in de makkelijke stoelen duiken voelen we wel dat we flink gelopen hebben. Maar de alcohol o.a. in de koffie doet wonderen. De stijfheid verdwijnt als sneeuw voor de zon en wat later lopen we gemoedelijk naar de camping. Komen onderweg nog langs Annie die ons begroet vanuit de woonkamer. Zo naderen we de camping en ik neem me voor om in het weekend ook nog even te wandelen. Vanavond is het dansen in de social room. Maar we hebben er niet veel zin in nog. Louis duikt even op bed en ik ga nog even naar de receptie om ons in te schrijven voor de GYMKHANA, nadat ik de wasmachine heb aangezet. De Gymkhana wordt op vijf december gehouden. Smorgens is er een spelletjes ochtend en avonds komen de mensen die meegedaan hebben weer bij elkaar en eten samen. Iedereen maakt dan wat en zet het meegebrachte eten op een lange tafel. Hele lekkere recepten zijn erbij. En je mag van alles proeven. Ik ga bedenken wat ik zal maken..... maar eerst voor vanavond. Aardappelen, vlees en gestoofde prei..... stond op het menu... maar ik bedenk me dat ik net zo goed een pan lekkere nasi kan maken.... en zo gaat het ook. Satésaus erbij en een gebakken eitje .... en nadat ik de wijn eerst heb omgegooid en we vijf minuten nodig hebben om de troep op te ruimen, eten we. Het smaakte prima! Amen! En nu ga ik afwassen. Louis knapt een uiltje met een paracetamolletje op. Tot de volgende keer.

1. Evert en Evelyn:
    23 november 2018
    Je kan er wat van Betty, weer heel leuk geschreven. Fijn dat Louis deze wandelingen ook weer kan maken. Bedankt voor het enthousiaste verhaal.
  2. Ineke.hoevenaar:
    24 november 2018
    Weer een gezellig verslag.leuk om te lezen .
  3. Lammert en Jannie.:
    24 november 2018
    Dank Beth voor het mooie verslag krijgen wij ook een beetje Spanje gevoel.
  4. Janny Wilbrink:
    26 november 2018
    Je hebt ons weer verrast met je boeiende verslag Beppie. Fijn dat jullie weer in Spanje zijn en dat Louis zo goed is opgeknapt. Ik hoop nog veel mooie verslagen van jullie te lezen. Adios!