2018 op reis

19 november 2018 - Heerenveen, Nederland

1 november. Lieve familie en vrienden, We hebben een goede reis gehad. Na het vertrek uit Jubbega hebben we twee koude nachtjes, het vroor, bij Mayke en Menno op het erf gestaan, vrijdags de  afspraken die we hadden afgehandeld, mijn zussen een bezoek gebracht en gedag gezegd en naar Luc en Wendy en de kids geweest en daar meegegeten en afscheid genomen. Eline gaf ons een hele mooie mand met leuke, nuttige en lekkere dingen erin. Zo lief. Van Brummen naar België, waar we Ad en Tonnie opgezocht hebben en er een nachtje overgebleven zijn. Ook daar vroor het. Koud nachtje, dus fleecedekens bij de hand. En over het hoofd gelegd. Want snachts doen we nooit de kachel aan.

Het was weer gezellig als vanouds. De volgende dag, zondags zijn we in de buurt van Troyes. Overnacht op een camping in Voué, voor 10 euro. Koude douches. Brr dus maar overgeslagen.

De volgende dag, maandag doorgereden naar La Souterraine, camping L'Aquarelle. Daar hebben we twee nachten gestaan om uit te rusten. Het is mooi weer. De herfstkleuren zijn werkelijk prachtig. We genieten daar echt van.

Het is niet druk op de weg omdat we geen tolwegen rijden maar de gewone snelweg naar het zuiden. De temperatuur is goed, het is zonnig weer en zo kachelen we door, nu naar Sigeau naar camping La grange neuve. Onder Narbonne. Er wordt wel slecht weer verwacht vanuit het westen. Dus besluiten we om niet via het westen naar Spanje te reizen maar via het oosten en niet over de Pyreneeën te gaan, want er is al veel sneeuw gevallen daar. We zijn er niet zeker genoeg van dat het veilig rijden is. We schieten lekker op ondanks het regenachtige weer nu. Vanaf Toulouse is het bewolkt en valt er af en toe wat motregen.

Zo komen we op camping La Eden aan onder Barcelona en blijven daar vijf nachten. Goed uitrusten en dan weer verder naar Hans en Jos Oostenmeijer die tussen Fortuna en Pinoso in La Zarza  in de bergen wonen. Daar komen we de 13 e aan. Op Luc verjaardag. Luc bellen we even in de auto om hem te feliciteren.  Fijnom hen weer te zien. De honden kennen ons nog en zij worden ook begroet. Jos heeft heerlijke lasagne gemaakt en we eten samen gezellig in hun sfeervolle huis. De volgende dag doen we rustig aan en smiddags gaan we eten bij ' de jongens' in Pinoso.  Een gezellig restaurant waar we twee jaren geleden ook eens zijn geweest. Het wordt gerund door twee broers. Het is druk in het restaurant , dat nu op een nieuwe locatie is. Veel gezelliger dan het vorige. Wel wat kleiner maar een stuk beter. Voorgerecht, hoofdgerecht en toetje en koffie, met een drankje erbij, vier tientjes. Voor vier persoenen...Daarna nog even naar de Belgische vrienden van Jos en Hans gereden hoger op de berg en daar een glaasje gedronken en bijgekletst. Bea maakt leuke schilderijen van een soort kraaltjes. Niet mijn hobby maar het ziet er wel grappig uit.

We hebben een paar gezellige dagen gehad bij Hans en Jos. Louis en Hans hebben muziek en films uitgewisseld en ik heb enkele boeken en dvd's meegenomen. Jos en ik hebben altijd genoeg te kletsen, foto's kijken van de kleinkids etc.

De 15 e zijn we weer verder gereden na een hartelijk afscheid en de afspraak elkaar deze winter nogmaals te zien in Bolnuevo

Smiddags komen we aan in Bolnuevo. Al we bij de receptie binnenkomen zie ik onze buur aan de balie staan en een hartelijk weerzien volgt. We hadden Werner niet verwacht omdat hij vorig jaar naar Amerika ging naar zijn zus.

Het is mooi weer en als we ingecheckt hebben en de caravan op plaats 379 hebben gezet kan meteen de korte broek aan.  We installeren de caravan en  zetten de voortent op.  Maar dan is het genoeg geweest en Louis gaat na het eten meteen op bed en slaapt tot 22.30 uur.  Ik heb hem wakker gemaakt omdat ik het niet vertrouwde. Maar hij was doodmoe.  Rijden en de tent opzetten vraagt nog veel energie. Even een warme douche en om 23.00 uur en weer naar bed en we hebben tot de volgende ochtend 09.00 uur geslapen.  Na een lekker ontbijtje zijn we eerst naar de Wimax gereden om het internetabonnement af te sluiten. En daarna naar de chinees om plastic te halen voor onder de tent. Het kostte wel wat overredingskracht, want Louis was er niet voor maar we hebben toch maar afdekzeil gekocht. Weer op de camping heb ik het zeil in de voortent gedrapeerd met opstaande randen opdat het eventuele regenwater er onderdoor kan lopen. Het vloerkleed er in gelegd en daarna de keuken in elkaar gezet. Louis heeft zich ingezet om de tent goed strak en vast te zetten de installatie voor het internet te regelen en uit te zoeken. Zo zijn we samen een mooi team en komt alles voor elkaar. Daarna nog het groene doek om de tent vastgezet met grondspijkers en zo hebben we het weer mooi voor elkaar. Nog even naar het Sparretje voor de noodzakelijke boodschappen en een rustige avond volgt.

De volgende dag, zaterdag 17 november, heben we met Marijke en Henk de wasmachine opgehaald en de tafel en droogrekje van Lammert en Jannie.  Het is nog een klus voor Louis om de aan-en afvoer te fiksen maar het lukt en ik nog kan mijn eerste wasje draaien. Daarna boodschappen gedaan. Even inslaan voor de hele week. Dan hoef ik niet steeds naar de winkel in het dorp.

Het is kermis hier. Op het strand staan attracties, gokautomaten, snacktentjes en er is braderie.  Er staan stalletjes waar je vers gepofte kastanjes kunt kopen. Die avond is er een enorm kabaal! De bassen worden voluit gezet en het dreunt werkelijk door de hele caravan. Het helpt niet om oordoppen in te doen en pas na twaalven wordt het rustig. We hebben goed geslapen en zondagochtend lekker rustig aan gedaan. Het is goed weer, wel bewolkt maar rond de 18 graden. Ik verwissel de korte broek toch maar voor een driekwart.... tegen twaalven wordt het rumoerig op straat, de optocht komt eraan. Er wordt vuurwerk afgestoken en we lopen even naar de straat om te kijken. Net als andere jaren wordt het beeld vanuit Mazarron naar het strand gebracht. Een hele grote optocht met veel paarden bereden door kinderen en volwassenen. Een hele stoet mensen loopt mee. Duizenden. Die middag komen Nel en Chris ook aan. Ik heb koffie gezet en we drinken samen even een kopje koffie bij hun caravan. Chris wil de tent graag klaar hebben voordat het begint te regenen , het is bewolkt en het ziet  er naar uit dat we het niet droog houden. SAvonds lopen we even over het kermisterrein. De jeugd heeft veel plezier in de verschillende attracties. Het is druk. Tegen achten begint het te druppelen en we gaan gauw weer naar de caravan. Het duurt niet lang of de regen komt met bakken uit de hemel. Het klettert zo hard dat we elkaar bijna niet verstaan kunnen. Een flink onweer volgt en het blijft maar hard regenen.  En.......wat ben ik blij met mijn zeil onder het vloerkleed. Het blijft droog in de voortent! Het onweer neemt rond twaalf uur af en ook de regen houd op. Maar er is zoveel gevallen dat het zeker overlast geeft. Via de app horen we dat Benidorm, Carucha en Vera last heeft van overstromingen. Ook hier zal de rivier wel weer een bulderende stroom naar zee zijn geworden. Tegen half elf horen we een auto aankomen en het blijkt dat de buurvrouw uit Oostenrijk gearriveerd is. In de stromende regen is ze bezig met de elektriciteit en ik vraag haar of we kunnen helpen en of ze even wat warms wil drinken. Maar ze wil het liefst eerst de boel in orde hebben. In de auto zit nog iemand , maar zo te zien slaapt die persoon. Een half uur later zit de persoon nog steeds in de auto en beweegt niet. En de buurvrouw is niet meer te zien, blijkbaar al naar bed gegaan. ???? Maar die man dan of vrouw in de auto? Slaapt die daar?? Nog een half uur later geen beweging  in de auto. En als ik nog eens door de beregende ramen kijk zie ik dat het een pop is!  De volgende morgen als de buurvrouw  me roept vertelt ze dat ze zo moe was dat ze meteen op bed gegaan is en verontschuldigt zich dat ze niet meer langs gekomen is. Ze vertelt waarom de pop naast haar zit. Dat is Karl zegt ze. Ze is eerder overvallen en neemt sinsdien een volwassen pop mee!

Het regent weer flink.  Intussen is het 13.00 uur geworden  en we zitten droog en hoeven niet naar buiten gelukkig. Maar morgen zal het weer mooi weer worden. En zo te zien op de weerkaart de komende weken droog en zon. Vanmiddag maar lekker lezen en morgen zien we wel weer verder.

1. Janny Wilbrink:
    Hoi Beppie en Louis,
    Dank voor jullie leuke bericht. Fijn dat het weer daar beter wordt. Grappig maar wel goed idee van je Oostenrijkse buurvrouw om Karl mee te nemen. Jammer dat dit kennelijk nodig is. Ik kijk uit naar je volgende blog. Geniet van de dag en doe het rustig aan. Jullie hebben, na het enerverende afgelopen jaar, wel een lange vakantie verdiend. Lieve groet,
  2. Evert en Evelyn:
    19 november 2018
    Hallo Betty, wat heb je dit weer leuk geschreven. Chapeau.
  3. Cobie:
    19 november 2018
    Wat een mooi verhaal weer, Beth nu lekker relaxen en genieten in Bolnuevo. Liefs Chris en Cobie
  4. Nolleke:
    Wat een heerlijk verhaal om te lezen. Geniet van Bolnuevo
  5. Loes:
    Bedankt voor je reisverslag
    Zo reis ik een beetje met jullie mee
    Hopelijk krijgen jullie spoedig heerlijk weer!
    Fijne tijd samen!
    Liefs Loes
  6. Ineke.hoevenaar:
    21 november 2018
    Betty weer een leuk gezellig reisverslag .
    Fijn dat jullie er weer zijn dit jaar ,en nu lekker genieten van alles.