Ligna.........bingo.............22 (veinte y dos) kwakkwak

1 december 2015 - Heerenveen, Nederland

Gisteren 30 november.........Een avondje bingo! Ik ga met Tonnie een avondje mee bingo spelen. Dit spel wordt door het campingpersoneel geleid. Een electronisch bord geeft de getrokken cijfers weer en het is de bedoeling dat je muntjes op een kaart legt. Bij een volle rij roep je " ligna" en bij een volle kaart "bingo!"  Te winnen zijn er flessen wijn. Het kost niks en je zult het al wel raden, de zaal zit mudvol! We zitten vooraan, waar Nolleke en Hans met wat moeite toch twee stoelen voor ons hebben weten te reserveren. We trekken ons niks van de Duitser aan die nog licht geirriteerd blijkt. Tonnie gaat er even naar toe en spreekt hen er netjes op aan en legt uit dat stoelen reserveren (zoals de meesten al 's middags doen! ) ook niet de bedoeling is maar het gebeurt wel. Het is duidelijk zo en we beginnen aan de bingo. Elke keer als ik een munt moet leggen omdat het getrokken cijfer op mijn kaart staat krijg ik een duw van Tonnie, potverdo... Ik moet er wel om lachen! Ligna!!! Horen we dan ineens en geen fles wijn voor ons! Maar een ander is in de prijzen gevallen. De assistente van de bingogastheer noemt de nummertjes op en hij of zij krijgt " ligna correcto!" te horen en de wijn wordt overhandigd. Een mager applausje volgt. Tandenknarsend waarschijnlijk. Geen fles wijn deze keer grrrr.

Nog een keer of tien wordt er een kaart gespeeld en helaas we horen niet bij de winnaars van een lekkere fles rode wijn of de superprijs van drie flessen. Die krijg je als je een superligna hebt! Slechts een keer valt deze. Dan is het pauze en kunnen we even bijkletsen. Tijd om een drankje te halen is er niet en we genieten van een lekkere babbelaar die Nolleke en Hans hebben meegenomen. Een toepasselijk pauzesnoepje!  Dan begint de tweede ronde ligna-bingo !! Weer opletten! Steeds als er een twee valt, roepen er een stel: KWAK! En bij 22: KWAKKWAK. De bingo gastheer schoot steeds in de lach. :) Reden is dat de tweeën op een eendje lijken. De Fransen zijn er mee begonnen. Het is wel grappig en ja dan kan ik het niet laten om bij een ander cijfer een keertje toktok te roepen!  Dan valt er weer een bingoooooo!! Helaas, pindakaas, foute bingo en het boeoe geroep klinkt door de zaal. Het volgende cijfer geeft de kans op weer een bingo en ja hoor deze keer is het bij een andere gast raak. Nog een aantal keren valt er een goede ligna en een paar keer bingo en dan valt Hans in de prijzen met een volle bingokaart.  De nummers worden gecontroleerd het is correcto en Hans ontvangt drie flessen wijn. Voor de gein maken we wat later een wave bij weer een bingo, maar op een na, neemt niemand het over. Dus maar weer verder opletten en spelen. Muntjes leggen op de getrokken nummers van de kaart. Soms zijn we er dichtbij en moeten we nog een nummertje.  Dan is de laatste ronde voorbij en gaan we over na het trekken van het kaartnummer. Maar ook nu geen prijs! Het is voorbij en iedereen staat op en gaat naar de uitgang. tonnie roept" kom gauw naar de uitgang" ik volg en wacht bij de uitgang en houd de deur open. Guten abend, good night, bon soir......... En iedereen loopt door! Sta ik daar  honderd mensen uit te laten. Maar we hebben er schik om en als er een man aan komt  lopen zeg ik messieur en geef de deur aan hem!  Hij neemt het over en ......legt er een steen tegen aan! Zie, zo kan het ook zegt hij. We wachten nog even op Nolleke en Hans om gedag te zeggen, maar ze komen niet en zijn aan de praat geraakt. We gaan maar naar de caravan zonder welterusten te zeggen. Het was een gezellige avond en ik ga nog wel een keertje mee. Al was het maar om naar die indrukwekkende gezichten te kijken van allen die over hun kaart gebogen zitten en nummertjes afdekken. Hopende op een ligna of bingo. Deze koppen zijn foto's waard.

Ook het fluisterbroekie was aanwezig en ja als je er zo bijloopt kun je grappen verwachten.  Niet te filmen!  We hadden haar al bij het boulen zien lopen!  Een dame op leedtijd met een legging aan die zeer goed paste!!

We hebben er wel schik om gehad.  Welterusten Tonnie, bedankt voor het gezellige 1,5 uurtje. We hebben lekker gelachen!

1. Tonnie bos:
    1 december 2015
    nou Betty van mij mag je zo door blijven schrijven geniet van elk verslag dat je schrijft en zie zo het fluister broekje weer voor mij Hihi
  2. Anny:
    6 december 2015
    Beth, ik denk dat ze LINIA roepen. Het Spaanse woord voor regel of lijn.