Winter 2019-2020

28 november 2019 - Mazarrón, Spanje

2 november. We vertrekken deze ochtend al vroeg. 6.45 uur. Gisteren en eergisteren (van Marianne en Ron) afscheid genomen en van onze lieve buren Geert en Boukje. Vanochtend alles in de auto gepakt, de laatste schoonmaakbeurt gedaan en de deur achter ons op slot gedraaid. Louis heeft de fietsen al op de caravan vastgesjord en ik zet de laatste spullen in de auto. Koffie, broodjes, wat fruit, alles binnen handbereik. Nog even een check in de caravan en we gaan op weg. Het is nog donker. Als we wegrijden en langs onze buren rijden knippert Geert een paar keer met het licht. Zo leuk! Dat was zijn afscheidsgroet! Ze zorgen weer voor ons huis met ondersteuning van onze nieuwe buren Ron en Marianne. Het is nog stil op de weg.  We gaan eerst nog even naar Brummen / Oeken, langs Mayke en Menno en de kinderen om afscheid te nemen. Van Luc en Wendy en de kinderen hebben we eerder al afscheid genomen. Het miezert.

Na een kleine twee uren zijn we er en Menno en de kinderen Yfke, Siebe en Arne zijn al beneden. Mayke komt even later naar beneden en Fenna volgt. Het ruikt heel lekker in de keuken, er staat al een heerlijk geurende cake in de oven. Samen ontbijten we en genieten daarna van een versgezet kop koffie met een lekkere plak cake. We kletsen nog een poosje bij en dan vertrekken we. Eerst nog even uitgebreid afscheid nemen van de kinderen. Mayke geeft nog een lekker stuk van de cake mee, voor onderweg. Dikke knuffels over en weer... de jongens slaan hun armpjes om onze nek......en nog even een knuffelmomentje met Yfke. Ze heeft het er moeilijk mee dat oma zo lang weggaat. Nog een knuffel met Fenna.... ook zij vindt het niet gemakeelijk als we zo lang weg zijn en afscheid nemen is niet eenvoudig...(als we in Spanje komen maar gauw een kaart sturen, opdat ze weten dat we wel aan ze denken). Nog een kus en nog een keer zwaaien en we rijden weer. Diepe zucht.....

Op weg naar de eerste camping in België. We halen camping Le Heron. Veel buien onderweg. Bij Maastricht even droog en zonnig. GPS N49-51-14 E4-57-12 Prijs 16 euro. De afslag was afgesloten dus omrijden. Mooie camping. We zijn op de weg blijven staan, aan de rivier, het gras was overal te drassig. Wel veel eendenpoep!. Acsikaart bij de receptie laten liggen ! Oeps! Dus de volgende morgen bellen en wachten tot de beheerder er is en alsnog de acsikaart teruggkregen.

Die zondag, 3 november, rijden we om 9.45 uur verder. Mooie route richting Reims. Daarna verder richting Parijs. A4/E50 Autoroute de L'Est Phériférique. Richting Orléans tolweg. 13.30 euro. Smiddags komen we aan op camping Fermé de Prunay GPS N 47-33-17 E 1-10-50. 14 euro per nacht. Tijdens weer een hevige bui hebben we de auto gewassen. Het is erg druk onderweg. Nu zijn we in Seillac. De camping Ferme de Prunay was eigenlijk al dicht maar we mogen toch twee nachten blijven. Voor slechts 20.00 euro. Helaas geen warme douche! Maandag 4 november houden we een rustdag. Lezen, computeren, een spelletje en tussen de buien door even een wandeling. Dinsdag rijden we richting Bordeaux. Tol 4.20, veel regen! 399 km naar de volgende camping. Dat wordt camping Bel Air, N44-47-2 W 0-22-16  bij Bordeaux. Tol nu 50, 30 euro.

Camping ligt midden tussen de wijnvelden. We wachten een half uur, het is pas half drie, tot de receptie open is en betalen.

De volgende dag na een tankbeurt, de A63 op. Tol 5,70 en 3,60 euro en dan zijn we de grens over. Nergens gedoe. Geen geuniformeerde Guardia Civil. Geen gele hesjes of andere demonstranten. Gewoon doorrijden. Het is 11.50 uur.  We rijden door tot Villafranca, tussen Pamplona en Zaragoza. Camping Barbenas. GPS N 42-15-48 W1-44-19 twee nachten 40,00 euro. Wel lekker warme douche.  Broodservice. We blijven hier een dagje rusten hoewel...... Rumoerig. Direct aan de doorgaande weg. Af en toe het gevoel dat de vrachtwagens over je caravan denderen.. de volgende ochtend nog even tanken. Benzine kost hier 1,31 euro!

Laatste tol zo'n beetje. 2,85 euro. Vrijdagsochtend om 8.15 weggereden. Nog een keer tol : 9,60 euro. Bij tanken nog wat boodschappen ingeslagen en op weg naar Zaragoza. Volgende camping is Valencia: Camping Devesa Gardena Resort GPS: N39-19-23 W0-18-35. Mooie camping. Daar vragen ze borg voor de druppel en kaart voor de slagboom. We zetten de caravan op de plaats met de moover.  Gaat net tussen de bomen.... altijd even een gedoe......Even nog boodschappen doen in het winkeltje en ......vijf dagen rust. Het is mooi weer geworden vanaf Zaragoza en nu we een wasmachine kunnen gebruiken wordt de waslijn bevestigd en de was gedaan. Smiddags stukje gefietst langs de golfbaan en even het strand opgezocht. De camping ligt in een beschermd natuurgebied, met moerassen, rijstvelden en bossen. Het is lekker weer! Eindelijk... Smiddags nog even verse croissants willen halen maar ze waren op! De dames van de kassa waren zo lief om er nog een paar te bakken voor me. Dus een kwartiertje later kon ik ze ophalen. Met een lik zelf gemaakte jam..... om te smullen! Savonds in het restaurant gegeten. Goed restaurant! Het eten en de wijn waren prima!

Nolleke en Hans zijn ook onderweg en komen een dag op de camping. We hebben een heerlijke strandwandeling gemaakt en op de golfclub wat gedronken en savonds bij ons nasi gegeten en daarna gekaart. Heerlijk gelachen!

De volgende dag gingen Hans en Nolleke weer verder en woensdagsochtends hebben we ook onze spullen ingepakt en zijn vertrokken naar Umbria de la Zarza, waar Hans en Jos ons verwachten. Tegen drieën waren we er en na een hartelijke begroeting van Hans en Jos en de beide honden, hebben we ons in de logeerkamer geïnstalleerd. SAvonds lekker samen gegeten, open haard aan, wijntje, mooi muziekje op de achtergrond en bijgekletst. Donderdags een rustige dag en  savonds bij 'De jongens'  gaan eten. Restaurant Estem Aci is een klein reataurant in Pinoso welke geleid wordt door twee geweldige broers uit Equador. Hans en Jos ontbijten er elke zaterdagochtend met de buren.

Het was weer fijn om er een paar dagen te vertoeven. Vrijdagsochtends na een heerlijk uitgebreid ontbijt, hebben we afscheid genomen van Hans en Jos en Lady en Keizer en zijn we op weg gegaan naar Bolnuevo waar we tegen half een aankwamen. Mooi weer! Welkom geheten door Maria, onze buurvrouw en Jean-Louis en Anita, Gertrude en Walter. De laatsten hadden ons pas later verwacht dus het was een verrassing voor ze dat we er al waren. . Ze hebben de caravan verkocht en zouden de 22 ste vertrekken. Nu konden we toch nog een weekje samen in ons straatje wonen.

Meteen na het hartelijke weerzien, hebben we de caravan op de plaats gezet en de spullen uit de kelderbox gehaald, zodat we de tent konden opzetten. Henk en Marijke kwamen nog even aan, boden hun hulp aan maar dat was op dat moment niet nodig. Wat later kwamen ook Jannie en Lammert langs. Zij hebben nog even geholpen met de tent. Daarna de zeilen in de voortent gelegd en alles ingepakt. De eerste dagen tijd genomen om bij te komen en te wennen. Steeds ontmoet je weer mensen die we kennen van afgelopen winter. Zo leuk! De volgende dag savonds met Lammert en Jannie een pot skip-bo gedaan. Een nieuw kaartspel. Was weer hartstikke gezellig. Een borreltje gedronken bij Henk en Marijke..... ook weer gezellig!

De eerste week vliegt voorbij. Tennissen begint weer, wandelen met de groep in de bergen.... jeu de boules spelen en uitrusten. Veel lezen, slapen, lekker eten en rust.

Maandags zijn ook Chris en Nel gearriveerd. Woensdagavond hebben we samen een glaasje gedronken en een potje gekaart.  Overdag bezig met van alles. De caravan even herinrichten, boodschappen doen in het dorp enz. Kaartjes schrijven naar de kleinkinderen,... Zo vliegen de dagen voorbij..... de eerste tenniswedstrijdjes weer gespeeld en dat is wel weer wennen op de betonbaan na een hele zomer tennissen op gravel. Potje jeu de boules.... Donderdagsmiddags samen met Gertrude en Walter bij Maria gegeten. En dan wordt het vrijdag.... het vertrek van Gertrude en Walter, de wasmachine ophalen en savonds de dansavond!

Het is een emotioneel vertrek van onze vrienden uit Oostenrijk. We zullen ze missen en het zal wennen zijn zonder hen als buren.

Die middag kunnen we om vier uur de wasmachine ophalen en gelukkig konden we meteen de benedenbox regelen. Nu kan de wasmachine er bij in. We delen de box met de family Watson. Zij het bovendeel, wij de onderste. Ook weer geregeld.

Dan wordt het 20.30 uur en gaan we naar de dansavond. Het is er lekker druk en de normaal Nederlandse tafel is nu bezet met meerdere nationaliteiten. Maar onze vrienden zijn er ook allemaal. Er volgt een hartelijk weerzien en het wordt een gezellige avond, begeleid door Rainer. Ook nu weer met bingo waarbij Louis in de prijzen valt doordat hij een linea heeft, en later op de avond volgt nog de loterij. Het is er warm en vochtig waardoor de vloer en muren nat en glad worden. Maar het was weer een leuke avond.  Er wordt veel gedanst. Ballroom, Latin en Line dance. Altijd een beetje het gevoel van een Achterhoekse bruiloft als er uit volle borst gezongen wordt! Een corpulente franse dame (en nog corpulentere heer)vielen behoorlijk op door hun uitbundige dans in een te korte jurk!! Maar ze hadden wel lol! Linedancers waren er ook, waaronder ik zelf! Een grote groep doet mee met de countrynummers waarop linedance gedaan kan worden. En samen met Louis en met Evert nog fijn een ballroomdans gedanst. Niet alleen de zaal was nat, onze rug ook. SAvonds nog een warme douche en lekker naar bed. Mooi leven....

We spreken een spelletje jeu de boules af met Chris en Nel en worden ingemaakt! Dat vraagt om revanche! ;)

Het wordt dinsdag, wandeldag. Deze keer is er gekozen voor de Rietvalleiroute, en we boffen maar weer: het is een heerlijke warme dag. Met een kleine groep, niet alle bekenden lopen vandaag mee, rijden we naar de parkeerplaats in de bergen achter Mazarròn en zetten de auto's op de rotsachtige bodem, een eindje van de weg af. Volgens mij liep hier vanochtend vroeg nog een kudde geiten, want de hoefafdrukken en keutels zijn nog vers! De route is goed te doen, geen hele steile weg, maar langszaam stijgend. Bij het kerkje lunchen we, delen een snoepje en na een half uurtje gerust te hebben gaan we weer verder. Via een deels andere route lopen we terug naar de auto's. De natuur is er in dit deel van het jaar nog prachtig. Watervalletje, droge beddingen, rotspartijen, de witte rotswand, ( de Kristalroute loopt er bovenlangs) een klein bergstroompje, vogels, bloemen in allerlei kleuren en zon. We kletsen gezellig onderweg en lopen dan eens bij de een en dan weer bij de ander. Een genoeglijke tocht... en dan rijden we naar Carlos voor een lekker glas BitterKas, Biertje, Aziatico, een tapasgerecht of wat je maar wilt. Een paar moppen worden verteld die ik niet kan onthouden..;)... Weer een mooie dag!

Zo nu stop ik even. Morgen foto's maken van de opknapbeurt van de camping. Zaterdag barbecuen bij Chris en Nel! En zondag, dat zien we nog wel...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Geus en erna:
    Leuk om te lezen!
  2. Gertrude Hruscha:
    Schön geschrieben, wie immer. Lg
  3. Janny Wilbrink:
    29 november 2019
    Wat fijn dat je je berichten ook weer naar mij stuurt. Het is altijd plezierig je reis- en verblijfverhalen te lezen. Dank je! Ik kijk al weer uit naar je volgende bericht. Vraagje: bedoel je met Jos en Hans je beide broers? Enjoy!
  4. Beth en louis vosmeijer wilbrink:
    29 november 2019
    Nee hoor, een oud-collega van Louis en zijn vrouw. Zij wonen permanent in Spanje.. we bezoeken ze elk jaar.
  5. Ineke.hoevenaar:
    Weer een leuk verslag .
  6. Cobie:
    30 november 2019
    Leuk om je verhaal weer te lezen Beth kijk al weer uit naar het volgende.
  7. Beth en louis vosmeijer wilbrink:
    Dank je Cobie
  8. Erna:
    30 november 2019
    En weer hebben we het gevoel dat we met jullie hebben meegereisd.mooi geschreven en nu maar gaan genieten. Lieve groeten van ons.
  9. Beth en louis vosmeijer wilbrink:
    30 november 2019
    Dank je lieve Erna. We zijn gesetteld en genieten van het mooie weer. Volop zon ! Rond de 18-20 graden. Snachts lekker weer, niet te koud enom 10.00 uur weer buiten koffiedrinken. Maar dinsdag wordt er een dag verwacht met regen en wind. Afwachten of het echt zover komt. Fijn weekend voor jullie allemaal en groeten aan de kinderen. Xx