Winter, winteren, harde ruk wind, windje, .....

20 december 2019 - Mazarrón, Spanje

Winter 2019-2020.

Er is al weer een maand voorbij. De tijd vliegt hier. Mooie dagen hebben we gehad, veel zon en heerlijk buiten kunnen zitten en in zee kunnen zwemmen. Temperatuur van het water 15 graden na meting. Nel en ik of Maria en ik durven het aan om ons een poosje door de golven te laten dragen en een stukje te zwemmen. Oppassen voor kwallen hoeven we niet want we hebben er niet één gezien. De Portugese slagschepen en schildpadden en dolfijnen heb ik ook niet gezien, dus rustig dobberen geeft geen problemen. Deze dieren komen allemaal voor in de Middellandse Zee, echter niet direct aan de kust.

Wel een paar vissen keken me even aan en maakten vervolgens dat ze wegkwamen. Van het gesignaleerde orkapaar met jong hebben we taal noch teken gezien. Deze waren ook nabij Cartagena gespot, ( 1,5 uur rijden van Bolnuevo) dus de kans was klein dat we ze hier zouden kunnen zien. Wel mooi dat ze nu ook in de Middellandse Zee kunnen leven.

Buiten het mooie weer om hebben ook een week wat minder weer gehad. Een paar dagen goot het en er was behoorlijk veel wind. Dat laatste met veel rukwinden. Dan blijft het altijd spannend of de tent wel goed gezekerd is en niet de lucht in gaat. Met de nodige flessen water op de flappen en extra scheerlijnen hoeven we ons niet veel zorgen te maken, maar echt vast slapen doe je in die nachten ook niet. De caravan schud ervan en dat ligt toch wat onrustig. Het duurde wel even voordat het stormachtige windje een briesje werd zoals vandaag.

De afgelopen twee weken was het weer mooi weer. Veel zon en het weer krijgt dan ook een dikke negen. Vorige week zondag hebben we met Chris en Nel een fietstochtje gemaakt achter Mazarròn om? We hebben even op het plein gezeten om samen eend rankje te genieten maar door de drukte daar was er geen doorkomen aan dus maar weer naar huis gefietst en bij ons koffie en een drankje gedronken. Het was een mooie middag.

We hebben ook weer een paar mooie wandelingen gemaakt. De Perinroute en de Grand Canyon. Mooie tochten door/over de bergen. Overal zijn er nog veel bloemen te zien en de omgeving waar we lopen is de moeite waard om letterlijk bij stil te staan en het in je op te nemen.

Als je achteraan loopt en wat verder van de groep af bent, is het echt stil. Geen verkeer, geen geraas van motoren, enkel de wind en soms een vogel die zich kenbaar maakt. Het is overal nog prachtig groen. De rozemarijn, tijm, lavendel, brem en veel soorten kleine bloempjes waar ik de naam niet van ken, maken het landschap tot een kleurrijk geheel. Kleuren van roze, rood, geel blauw, wit etc. En dan ineens een vuinisbelt... ongelooflijk dat het hier wordt toegestaan om vuilnis in de natuur te dumpen. Het plastic wat overbodig is geworden van de enorme kassen die hier in de regio staan, wordt gewoon onder de aarde geschoven, maar komt door erosie weer in het zicht! Niet te vatten dit. Europa mag zich hierom ook wel eens druk maken, ipv de boeren op te zadelen met een CO2 probleem. Misschien denkt men hier: het waait wel over...... maar die wind heb ik nog niet gezien....of gevoeld...... Maar goed we hebben het geaccepteerd en er een mooie en gezellige wandeling gemaakt en nemen de rotzooi maar voor lief! Of waait de wind nu toch uit een ander hoekje??

Zo hadden we afgelopen dinsdag de Grand Canyon route. We waren met een klein groepje klimmers. Het is een prachtige route. Wat ruigere natuur, met prachtige rotsformaties. Een behoorlijke klim aan het begin. Als je af en toe even omkijkt zie je pas hoeveel je gestegen bent.  Toch was het even puffen en wat extra suiker was hier en daar wel nodig. Misschien nog een restje van een virus dat rondwaarde op de camping....Ook hier weer de bekende vuilnis. Louis heeft van Nel en mij, een foto gemaakt, zittend op een afgedankte bank.

Afgelopen maandag zijn we, Hans en ik, naar Golfclub Contado gereden voor de eerste golfoefeningen. Het was er behoorlijk koud. Een noordenwind maakte het ons niet makkelijk en na een uurtje afslaan en putten hielden we het voor gezien. Weer die wind hé? Ik had mijn jas ook nog eens vergeten dus een shirtje en pullover was niet toereikend om het behaaglijk te krijgen. Niet getreurd, een beker warme thee deed wonderen bij thuiskomst.

Vrijdagavond hadden we de laatste dansavond van dit jaar. Het was weer gezellig druk en de band, bestaande uit een corpulente mijnheer achter het Keyboard en een jongedame in een iets te strak zilverkleurig jurkje deden hun best ons te vermaken.

Af en toe ging het even mis en liet de apparatuur hen even in de steek maar voor de rest heeft de zangeres best gezongen. De jurk was wel een beetje erg kort..... een windje en ze zou in haar blote nixie hebben gestaan.. maar gelukkig hebben we daar in de zaal geen last van. We hebben genoten van het dansen en meegedaan met de bingo en loterij, maar deze keer zijn we niet in de prijzen gevallen. De ham viel ook een ander ten deel. Helemaal prima.

Intussen wintert het in Nederland ook een beetje. Ik hoor berichten van koud en nat, maar vandaag weer een lauwe dag. Geen wind. 15 graden!

Ook tijdens het tennissen hebben we last van de wind. Hoewel de baan redelijk beschut ligt, kan de wind je toch parten spelen. Anja, Waltraud, Louis en ik hebben woensdag twee sets gespeeld. Waltraud en ik beide verloren (6-3 6-5)  We geven de wind maar de schuld.... in ieder geval hebben we beter gespeeld dan maandag.... daarover wijden we maar niet uit.

Op de camping snottert men gewoon door. Wie genoeg weerstand heeft, kan de zakdoeken thuis laten, wie pech heeft ligt een paar dagen in bed. Morgen wordt er nog een mindere dag verwacht met mogelijk wat regen.

De zee gaat te keer vanavond. Het buldert flink en de wind trekt aan.  Het kan een onrustig nachtje worden, we zullen zien.

We nemen nog een slaapmutsje met een toastje Franse kaas, en duiken dan zo het bed in.... hopelijk geen last van de wind, misschien een ......windje..... maar dat mag de pret niet drukken! Toch Louis?😄😄 Morgen gezond weer op! Mooie windter!

1. Gertrude Hruscha:
    Super ausführlich beschrieben. Lg
  2. Janny Wilbrink:
    20 december 2019
    Weer een heerlijk verhaal Beppie en leuke (stoere) foto's. Dank!
  3. Beth en louis vosmeijer wilbrink:
    Dank je Jannie!
  4. Evert en Evelyn:
    20 december 2019
    Wederom leuk geschreven. Wij willen jullie fijne en gezellige kerstdagen wensen. Ik zit met mijn pootje omhoog en sla de feestdagen in Bolnuevo dit jaar over.😘🎄☕🍰🍾🥂en een gelukkig en gezond 2020.
  5. Beth en louis vosmeijer wilbrink:
    20 december 2019
    Sterkte Evelyn, wat een pech! Toch een fijne Kerst toegewenst en een heel gelukkig en gezond 2020! 🍀🍀
  6. Lammert en Jannie.:
    20 december 2019
    Leuk Beth zo krijgen wij een beetje mee van Bolnuevo,fijne feestdagen en veel gezondheid voor 2020.
  7. Erna en eef:
    21 december 2019
    Weer mooi geschreven Beppie. Wij wensen jullie warme Kerstdagen en een mooie duik in het nieuwe jaar. Geniet er maar van samen. Lieve groet Erna en Eef.
  8. Febe:
    13 januari 2020
    Nu pas de tijd genomen om je verhaal te lezen. Waande me weer even terug bij jullie. X