Carnaval 2016

25 februari 2016 - Heerenveen, Nederland

Carnaval wordt ook op de camping gevierd! Dus wie maar enigszins voor één avond een andere identiteit wil aannemen, spurt zich naar de "chinees", zoekt een outfit in een secondhandwinkel of gaat zelf achter de naaimachine. Een enkeling trekt de portemonnee en schaft zich een prachtige outfit aan uit de carnavalswinkel in eigen land. En heeft dit al enkele maanden in de kast hangen. We gaan met een groepje naar de chinees. We hebben nog een week de tijd. Ook Lammert en Jannie gaan nog mee, ookal zijn ze reeds voorzien van een mooi pak uit de secondhand winkel, waar ik mijn insekten heb gekocht.

Zondagochtend, marktdag gaan we naar de chinees. Louis heeft al vrij snel een mooi policeshirt met toebehoren gevonden en ik een Indianen outfit, met kralen, veer en armband. Tonnie verkleedt zich als kokkin een mooi wit met lichtblauw jurkje en muts. Na nog wat tussen de spullen gekeken te hebben neem ik ook nog een spaans jurkje mee. Alles in de tas en thuisgekomen maar eens even passen. Maat M moet toch kunnen..... Maar het kost bijna niks.....en de maat is dan ook niet goed. Het indianen jurkje zit te strak en het Spannse geval ook. Dus het moet geruild. Een paar dagen later besluiten we, Tonnie en ik, terug te gaan en de pakken te ruilen. De kokskleren zitten Tonnie te wijd en ze wil wat anders zoeken. Als we in de winkel vragen om het te ruilen, moeten we iets anders tussen de carnavalskleren uitzoeken. Dat lukt dus niet. Tonnie wil haar pak wel op marktplaats kwijt dus ik hoef alleen een andere outfit te zoeken. Gelukkig vind ik een policedamesjurk met pet etc. Dus gauw klaar. De Spaanse jurk neem ik weer mee. Leuk voor de verkleedkist van de kleinkinderen. We gaan nog even naar de speelgoedwinkel naast de Wok en vinden daar een prachtige jurk voor Tonnie. Cleopatra. Het is wel te lang maar dat geeft niet. Ik ben niet tevreden over wat ik uitgekozen heb maar ik heb tenminste wat en het past bij de outfit van Louis. Maar ik wil toch nog even kijken.  Al zoekende tussen de vele verschillende outfits, die variëren van een kinky kort jurkje met netkousen tot een stoere krijger, vind ik een jurk voor een middeleeuwse kasteeldame. Een lange jurk met blote schouders. Bij de chinees vind ik er nog een ketting bij en armbanden en ik ben klaar. Jaja dat dacht je maar. Thusgekomen pas ik de jurk aan het is te lang. De schaar erin en op lengte knippen. Het rafelt niet dus hoef ik niet te zomen. Het ondergoed schijnt door! Wat nu ?? Terug naar de chinees en rood ondergoed zoeken. Tonnie zegt dat ze die daar hebben! Dus in de auto gesprongen en naar de chinees en al zoekend vind ik twee setjes die mogelijk passen en de juiste kleur hebben. Héhé. Das beter. Nu ben ik pas echt klaar. Jurk, schoenen, ketting, armbanden àla Middeleeuwen. Geen pruik of hoed, want het is meestal warm in de zaal en zo'n kunststof ding met kriebelende haren  jeukt geweldig. Niks voor mij. De jurk van Tonnie heb ik nog op lengte afgespeld en Gertrud maakt het korter. Het staat haar geweldig,!

Dan is het vrijdagavond. Louis heeft zich helemaal in de rol van American Policeman ingeleefd en met een ernstig gezicht gespt hij de boeien,  het speelgoedpistooltje en een plastic handgranaat aan zijn riem! We hebben er een hoop lol om. Wie slaat hij vanavond in de boeien? Ik trek mijn jurk aan en ik ben blij dat het geen warme is.  De accessoires nog en klaar!  We begeven ons naar Adje en lopen samen naar de zaal. Daar schuiven we aan waar nog plaats is, want een groepje carnavalsvierders is zo vrij geweest om op de plaatsen te gaan zitten waar al kussens op lagen. Gertrud met hulp van Tonnie, had die tafel netjes met een kleed gedekt en kussens klaar gelegd, zoals anderen ook steeds doen, maar dit werd niet gerespecteerd. Maar waar we nu zitten is ook prima. Het zal de pret niet drukken. De andere gasten aan onze tafel zien er ook leuk uit. Piraten, Spaanse dames, een Flower-powerman en de boerenkielen , het is er allemaal. Echt leuk! De muziek valt wat tegen want we verwachten natuurlijk de Nederlandse hoempapa en het genre " er staat een paard in de gang" maar niets van dat. Gewonen dansmuziek! Aan de andere tafels ontdek ik twee holbewoners uit het stenen tijdperk en het zijn Gilbert en Solange. Ook een sneeuwpop een dirndl en een Cleopatra met haar man als travestiet! ! Om te gieren! En de Italiaanse pantomimespeelster is verkleed als een rasechte kinky meid, voluptueuze boezem, roze outfit met zwarte netkousen, pumps, en een welgevormde kont! Aanplakwimpers en geverfde lippen maken haar onherkenbaar! Geweldig goed  gedaan! Een enkele sjeik heeft het aangedurfd om op dit Christelijke feest te komen!  Dave en zijn vrouw hebben een mooi Egyptische outfit. De crew van de camping is ook verkleed en Mozart, die op gewone dagen  de tuin doet, de muren geel verft en de straten bijhoudt, staat achter de bar! Anderen zijn cowboy, Spaanse schone en indiaan. Ook hun kinderen doen mee en zien er echt leuk uit. Gekleed in een tijgervelletje, met plastic zwaard, als ridder zonder paard, spelen ze hun rol geweldig goed zelfs de allerkleinsten doen mee. Natuurlijk zijn er ook gasten die niet meedoen met de verkleedpartij en zich slechts met een hoed versieren, zoals Jean-marie. Tijdens de avond wordt er nog een soort wedstrijd gehouden. Het gaat om het mooiste koppel, de mooiste single en de mooiste zelfgemaakte outfit. Annie en Marylou hebben gedurende de avond als " Siamese tweeling van verschillende vaders" rondgelopen. Aan elkaar gekoppeld door in een broek met drie pijpen, met twee benen in een broekspijp aan elkaar vast gebonden te blijven! Pruik op, en maar sjouwen! Wat zullen ze het warm gehad hebben! Het resulteerde wel in de eerste prijs! Van de singles viel de Italiaanse in kinky roze in de prijzen, de sneeuwpop werd tweede en ook Heidi als clown. Zij werd eerste. Van de koppels viel een koppel in de prijzen die op hun buik een soort doos hadden bevestigd met lampjes. Deze dozen pasten op elkaar door middel van twee haken en wanneer dat gelukt was gingen de lampjes branden in de andere doos! Heel ingenieus  in elkaar geknutseld.  De baardmannen waren ook heel leuk! Maar Annie en Marylou vond ik echt geweldig omdat het een enorme klus is gedurende de hele avond aan elkaar gekoppeld te blijven.

We hebben heerlijk gedanst. Plezier gemaakt en genoten. Nolleke en Hans in hun boerenkielen, Walter als piraat, Gertrud als Hawaiimeisje, Jannie met de rode strik in het haar en Lammert als piraat, Cobie als piratenmeisje en Chris, onherkenbaar door de bril met snor, iedereen zag er leuk uit. Louis sloeg Jannie in de boeien, dus zij was de pineut ! Ineke had een grappig hoedje op en Jozef met zijn cowboyhoed mocht er ook zijn. Ad zag er schitternd uit als piraat met ooglap! Tonnie verdiende de prijs van mooiste aan de tafel in haar Cleopatrajurk vind ik. Alom een leuk feest. Rond 24.00 uur zijn we naar huis gegaan. Het was mooi geweest.  Volgend jaar maar eens kijken of we ook iets origineels kunnen bedenken! Carnaval op de camping verdient het dat men zijn/haar best doet om er een mooi feest van te maken. En aan ons zal het niet liggen! Er staat een.........paaaaaaaaard in de gang...............

1. Tonnie bos:
    26 februari 2016
    tjeetje Betty wat heb je weer mooi geschreven geniet iedere keer weer
    knuffel mij
  2. Lammert en Jannie.:
    27 februari 2016
    Beth mooi weergegeven!!!!!het was weer een heel gezellig.
    De mevrouw van de kussens had gewoon kunnen vragen!!! dan waren de anders carnavalsvierders vast ergens gaan zitten!!!!Ze zijn zo aangeschoven en er niet bij nagedacht.,is ook wel vreemd een selecte groep van 12.IEDEREEN is gelijk en zeker op carnaval
  3. Erna:
    28 februari 2016
    Mooi geschreven Bep. Wij hebben dit feest gemist maar misschien volgend jaar ?????? kus en knuffel van ons.
  4. Ineke.hoevenaar:
    28 februari 2016
    Betty weer mooi geschreven .Ja het was een leuke gezellige verkleedparty.
    Maar we waren er niet bewust van dat we niet aan die tafel konden zitten , we zijn aan die tafel gaan zitten bij Geertruid Helmut enz net als iedere Vrijdagavond waar we met heel de groep samen zitten
    Het was me ook nog niet opgevallen van die tafelkleedjes ( dacht dat het door de zaal crew gadaan was ).
    Maar even goed was het een fijne carnavalsavond en hebben we genoten . Lieve groetjes Jozef & Ineke
  5. Tonnie bos:
    ja de
    ja de tafel hadden wij mooi gemaakt en die mvr was ik had het netjes gevraagd maar zij zijden kunnen zitten waar wij willen dus ??????
  6. Cobie:
    3 maart 2016
    Weer een leuk verhaal Betty heerlijk om terug te lezen!