Cirque de pétanque, cirque du soleil

2 februari 2016 - Heerenveen, Nederland

Bonjour Guy!  Bonjour Bettyyyyyy! Ca Va? Ca va, ca va bien,  merci. Baiser links, baiser rechts en soms drie. Gutentag wie gehts? Sehhr gut danke! Kuss links, kuss rechts! En als je vroeg bent zijn het er maar een paar en moet men jou begroeten. He, Adje, hoe ist? Prima en met jou? Ook goed Adje. Kusje links, kusje rechts. En daar is Jozef! Hoe gaat het Jozef, alles goed? Prima Betty!  Bonjour Gilbert, ca va? En zo gaat het nog een poosje door, Fedde, Leon, Michel, Gert,, Jean Marie1 en Jean-Marie 2, Guy vieux en Guy jeune, haha, Gerard en Christian, Vivian, Marie-Francoise, Lou-Lou, Lisette, Marylou, Claire, Solange, Jutta, Hans, Claud, Claus,  et Luc, Aart en Loes, Gino, Roro, Holmer, Toldi, Gudrun en nog een paar....een mooi groep enthousiaste jeu de boules spelers komen een paar maal in de week spelen.

Na de begroeting leggen we een jeu de boule bal op de rail en om 15.00 komt Guy vieux of Guy jeune de stand opnemen. 24 heren en 14 dames spelen vandaag. In het hokje op  boules van de baan worden de kaartjes verdeeld over de mannen en vrouwen en men kan samen spelen in wisselende groepen. Geen dag is het zelfde. Maar.. er wordt nog weleens gewisseld...... geruild. Ook de betere speler wil graag met geoefende jeu de boules  spelers spelen. Maar dat kan natuurlijk niet altijd.

Vandaag is het minder druk. Ik trek een kaartje 14 rouge en speel op baan 14. Een goeie baan zegt Ad! Ik loop ernaar toe neem onderwijl mijn boule van de rail. Even later arriveert Alice en Leon en nog wat later Michel! Daar heb ik vorige week ook mee gespeeld. Een gentleman en in het Frans krijg ik de nodige complimenten dat ik er verlegen van wordt. Michel heeft nog genoeg testosteron denk ik. Dan komen de oude en jonge Guys eraan en willen meespelen, want er zijn net niet genoeg spelers voor een extra baan. Dat betekent allemaal met twee boules spelen. De cochonet wordt aangeboden in een gesloten hand, kies links of rechts en als je het goed hebt mag je beginnen. Pech dus, Alice mag de cochonet gooien en de eerste boule werpen. Niet slecht.....ik mag gooien en de boules rolt net achter de hare, dus de tweede gooi ik en die  valt goed en rolt tot dicht bij de cochonet. Alice mag weer en deze rolt niet goed vooruit. Dus Leon mag en zijn boules rolt voorbij de cochonet. De volgende ligt ernaast! Tres bien Leon! Ook Michel legt de boule er goed bij. Guy jeune schiet en weg is het punt van ons, maar de volgende legt zijn bal weer tegen de cochonet aan.... C'est formidable et incroyable! En nogmaals een goede boule. Eerste spelletje verloren. Deux points pour l'equipe adverse!.  En de cochonet wordt opnieuw gegooid door Alice. Ze speelt goed en de boule valt en rolt tot vlak voor de cochonet. En dan gaat er veel mis. En er wordt me toch een potje gemopperd en ge-o.h. Gelachen wordt er om dat droge gemopper van Michel! Comment est ce possible? Je joue depuis des années et cela fonctionne pour tout metre!  We liggen allemaal in een deuk! Mal joué !

Vier heren die een potje kunnen mopperen en zich bemoeien met elkaar, het niet eens zijn welke bal het dichtstbij de cochonet ligt en ondertussen de meetlat erbij pakken om de millimeters verschil op te meten. Weer valt het voor ons negatief uit!  Leon staat echt te schateren. Ik kan het Frans even niet volgen maar Michel heeft weer iets gezegd dat de Franse spelers aan het lachen maakt. Probeer je dan nog maar eens op het spelletje te concentreren. We verliezen de eerste set. Het is 13- 7 geworden.

De zon is even weg en het is meteen een stuk kouder. Tonnie en Jan V. zitten ook te kijken en omdat ik niet weg kan lopen vraag ik Tonnie of ze een trui wil halen of een vest voor me. Dat doet ze met plezier en ik bedank haar dat ze dit wil doen. Dat is een stuk warmer!

Wij zijn aan de beurt om de cochonet  te gooien en mogen ook beginnen. Tweede kans om de winst wel naar ons toe te halen. Eerste spel gooi ik de boule en vlak bij de cochonet. Maar de tegenpartij, Guy jeune, schiet de boules en weg punt. Toch behalen we een mooie winst:  Quatre points! De volgende boules vallen beroerd en trop fort. Ajajajaj  Bettyyyyy?  Maar ook Michel en Guy maken er nu niks van alles rolt naar links. Beter kijken hoe de eerste boule rolt mensen! En corrigeren! En er wordt weer gemopperd! Michel moppert op zichzelf en kraamt van alles uit waar de anderen om in de lach schieten. Intussen hebben we publiek gekregen en dat betekent nog meer gein. Tsjonge wat een stel. Ook Alice ligt in een deuk. Het is een vermakelijk gezicht. Speelt men goed dan hoor je c'est normal he? Speelt men slecht: " catastrophe" et mal   joué!

Iedereen speelt met een big smile op zijn of haar gezicht en warempel het levert ook  wat op. We winnen het tweede spel (set) met 13-9.  Het derde spel gaat even goed en we staan voor, maar dan maakt de tegenpartij een paar mooie punten. Oorzaak: we spelen alle drie te snel! Te veel kracht! Trop fort!  En zij hebben tros points! "quatre" roept Guy en weer een hoop lol want men is het weer niet eens over de afstand van twee boules dus ik vraag de meetband en de boule van ons team ligt een halve cm dichterbij. Dus troi points! Intussen zijn Luiz, Luiz, Louis, Tonnie en Ad ook gearriveerd.

Ze genieten mee met het plezierige spel van vandaag. " Het cirque de pétanque" .

Even later is er weer onenigheid en weer ga ik door de knieën om te meten. Punt voor de boule noir van Alice!  En weer een hoop gemopper van Michel!  Ik lig zelf ook in een deuk. Want het is zo komisch. Die oude mannen kunnen me toch een herrie maken! De supporters hebben er ook schik om. En wij niet minder! Bij een volgende score heeft de tegenpartij ons ingehaald met quatre points! En weer moet er gemeten worden! En als ik om de meetband vraag, komt er weer en hoop gemopper. En men zegt dat het toch te gek is dat ik, als vrouw moet meten omdat de mannen het niet eens zijn! Maar het gaat allemaal met een kwinkslag en het gelach is niet van de lucht. Deze keer lig ik toch echt het dichtstbij de cochonet. Dus het verwachte aantal punten wordt nu wel eentje minder. Maar het mag niet baten. Guy gooit en de bal rolt voorbij een paar boules die al heel dichtbij de cochonet liggen en rolt tussen nog twee ballen door en maakt een bochtje tot bij de cochonet. Hilariteit alom! Potverdrie dat kan toch niet?? Jawel dat is het cirque de pétanque! En met die clowns waaar ik mee moest spelen hebben we het cirque compleet! Louis springt op en roept enthousiast "jajaaaaa" . Hé mannetje, het is wel een punt voor de tegenspelers!  Gilbert en Gérard  komen kijken en Fedde die op de andere baan speelt heeft er ook lol om!

Alla Betty! Ik wil nog wel proberen om een puntje in de wacht te slepen....Dacht ik maar dan pakt Guy vieux de cochonet op en ik roep nog hoho! Maar het is te laat! Guy vieux roept: il est trop fort, le champ est proche, il ne marchera jamais, alors arrétez. het is te moeilijk, het veld ligt dicht, gaat  niet meer lukken! Oke dan, vooruit maar! Het is 12-7! Ojee dat komt niet goed.... De volgende boules worden geworpen en de mijn wordt weer weggeschoten! Dan vliegt de cochonet  een paar meter vooruit en opnieuw een kans maar ik speel te zachtjes en kom er niet bij.  Michel ook niet maar Guy wel. Puntje erbij. Dacht ik! Dus niet de volgende boules worden goed geplaatst en le jeu est terminé. De punten gaan naar de tegenpartij. Het is 2-1 de tegenpartij heeft deze middag gewonnen. Guy jeune, Alice et Leon. We spelen nog een vierde spelletje met veel enthousiasme  en veel lol maar vooral omdat het gezellig is en men plezier heeft. Cirque de petanque, cirque du soleil.