Paella eten op uitnodiging van de campingcrew.

1 februari 2016 - Heerenveen, Nederland

Maandagmiddag 1 februari 2016. Stralend weer 23  graden.

We hebben ons ingeschreven voor de  paellamiddag in de social room. Inschrijven was noodzakelijk vertelden onze vrienden hier. Dat wilde ik wel doen en ook voor de vrienden. Afgelopen woensdag kon het vanaf 09.00 uur. Gertrude kwam even langs om te zeggen dat er al een rij stond bij de receptie. Allen willen inschrijven! Jaja mensen, het is gratis en dan kun je het spreekwoord wel roepen: "als de kippen erbij zijn!.

Nu kun je de dag nog kiezen!

Voor mij was het de eerste keer dus ik was verbaasd dat men zo vroeg al in de rij stond om zich op te geven voor Paella eten. Er staan al een stuk of dertig mensen te wachten en ik sluit me aan bij Gertrude en enkele andere bekenden. Maar het staan is een crime voor me. ën ik sta intussen al 40 minuten.

Die ochtend is er ook rommelmarkt in de social room en het is daar ook druk. Men kan er terecht voor van alles. Zelfgemaakte spullen, caravan en tentspullen, kachels en rommelmarktspullen. Ook Tonnie , Ineke en Jozef en staan op de markt. Respectievelijk met hun kralenaanbod en  zelfgemaakte bijouterieën  van munten. Jozef zaagt munten uit zodat alleen de beeltenis van bv Beatrix of b.v. een afbeelding van een schip in de rand blijft staan. Erg mooi. Henk en Marijke zijn er ook even en ze komen naar ons toe. Ik heb al een poosje aan de voet van een palmboom gezeten want ik kan het staan slecht volhouden. Marijke biedt aan het over te nemen en ik ben haar er heel dankbaar voor. De bedoeling van het inschrijven is, dat je plaatsnummers krijgt en bij elkaar kunt zitten  Je moet doorgeven welk campingplaatsnummer je hebt. Voor Marijke dus een klus omdat ze voor zeven paren moest reserveren, maar ik had het op een papiertje geschreven. Ze hoefde niets meer op te zoeken. Tot bijna 11.00 uur heeft ze staan wachten. Chapeau Marijke! Maandagmiddag 14.00 uur begint het vierdaagse festijn. Wij hebben voor de maandag ingeschreven en om even voor 1400 uur gaan we netjes opgepoetst naar de zaal. Nette jurk aan, Louis pantalon en shirtje. Bijna iedereen zier er opgepoetst uit. Om 14.00 uur gaat de deur open en kan iedereen zijn of haar plaats opzoeken. Iedereen heeft nummers gekregen die corresponderen met de nummers op de tafels.  Als we binnenkomen zie ik keurig gedekte tafels met op elke tafel bloemen, bord en bestek, glas, een broodje en water en rode wijn. Het voorgerecht is al geserveerd. Ook schalen met gemengde sla staan klaar! Naast de borden staat nog een toetje en er ligt een heerlijke sinaasappel. Het voorgerecht bestaat uit diverse soorten vlees met een plakje kaas erbij. Op een grote tafel wordt blijkbaar de paella pan gezet en van daaruit uitgeserveerd. Vandaag is er een mix van vlees en vispaella.

We zoeken allemaal onze plaatsen op en hier en daar wordt geruild. Nog dichter bij de vrienden zitten is gewenst. Naast me zakt een corpulente meneer op de stoel en ik geef hem even een hand, wel zo netjes denk ik als je onverwacht een (Duitse) tafelheer aan je rechterzijde hebt gekregen. Marijke die er tegenover zit vraagt of zij niet liever bij hun Duitse vrienden zitten, maar nee hoor hij zit goed waar hij zit. Zijn vrouw is volgens mij minder tevreden want ze heeft slechts een paar woorden gesproken en alleen ja en nee geknikt op een vraag van mij. De wijn wordt ingeschonken door meneer rechts.  Wie water wil neemt water. Iedereen proost met elkaar zover we erbij kunnen en men eet met smaak de dunne plakjes vlees en kaas, en de frisse sla. Het smaakt prima. Het is wel jammer voor Nolleke en Hans want zij eten vegetarische maaltijden. Dan gaan de deuren open van de binnenplaats en een megagrote paella pan wordt door twee heren van de bediening binnen gebracht en op de daarvoor gereserveerde tafel gezet. Er wordt luid geklapt en de heren die vandaag in de bediening staan glimlachen trots. Het leuke is dat de mannen die nu serveren doorgaans achter de kruiwagen, hark, heggenschaar en bezem te vinden zijn. Echt deze heren doen werkelijk alles hier. Ze leiden de Bingo, helpen achter de bar en verzorgen het hele stratenplan van de camping inclusief de tuinen, zwembad en tennisplaats, de jeu de boules banen en de waterpartij in het toiletgebouw. En ze halen dagelijks de zakken afval uit de daarvoor neergezette tonnen.En ze hebben er plezier in, want chagrijnig zijn ze nooit.

De tweede pan wordt gebracht en wederom applaus voor de heren. Dan wordt er uitgeserveerd en iedereen krijgt een bord met paella, gevuld met vlees en inktvisringen en schaaldieren. Het is een best bord vol en als iedereen voorzien is wordt er genoten van de voedzame maaltijd. Er wordt nog wat geschoven met schelpen en inktvisringen want niet iedereen is gecharmeerd van deze zeevruchten en inktvis. Ik vind het heerlijk maar Louis niet en we ruilen schelpen (mosselen) en inktvis tegen kip. Een goede ruil want ik vind alle vis, schaaldieren en ook vlees heerlijk. De hoeveelheid is per bord erg groot en ik kan het niet op. Gelukkig zit Lammert tegenover me en hij kan nog wel wat op dus dankbaar schuif ik hem de niet aangeroerde paella toe. Het vlees dat er eigenlijk in hoort ligt al op Louis bord dus dat moet hij missen maar Lammert weet er wel weg mee en genietend eet hij de Spaanse maaltijd op. De wijn smaakt prima en wie er zin in heeft schenkt nog eens bij. De heren van de bediening komen langs om de glazen bij te vullen als de flessen op tafel leeg zijn. Niemand komt iets te kort. wanneer iedereen de paella opgepeuzeld heeft worden de borden afgehaald en wie het toetje nog op kan begint hieraan. Ik schuif mijn toetje naar de buurman rechts en deze verdwijnt in het meegebrachte tasje waarin ook de sinaasappels en hun toetjes zijn verdwenen. Die wil hij graag later opeten, vertelt hij. Prima meneer rechts, je geniet er vanavond maar van hoor. Hoewel, als ik dat "ronde buikje" zo zie, kan er aardig wat in. Ik geniet van de frisse sinaasappel en Louis vraagt of ie lekker is. Ja hoor heerlijk zoet.  Er wordt gezellig gepraat overal en menigeen heeft zijn of haar gehoorapparaat uitgezet want de akoestiek is niet zo goed en het geluid komt erg hard binnen. Dan wordt er koffie geserveerd, en wie wil krijgt er cognac in. We vinden een koffie Aziatico heerlijk, dus accepteren we een scheut brandy in ons glas. De licor 43 denken we er maar bij. Het smaakt best. Als wat later ook nog een glaasje champagne, de bekende CAVA, wordt geserveerd weet ik al wat Louis (en ook ik) straks gaat doen. Even een middagdutje. Hier en daar hebben mensen toch nog restjes bewaard en in tasjes gestopt. Ze hebben zeker een omnivoor in huis. Dan komt de hele crew naar voren en stappen op het podium. Muziek wordt aangezet en uit volle borst, zingt iedereen mee met het lied "VIVA Espagna!!!!"

Alle aanwezigen zijn gaan staan. Het is een mooi gezicht wanneer ik het op video opneem. Blije en tevreden mensen zowel de gasten als de crew, waarvan de laatste naar men zegt  geen ruim salaris verdienen.

Het is prima geregeld allemaal. Verzorgd en netjes en het kostte ons slechts een fooi! Muchas Gracias Senores. Hartelijk dank allemaal!

1. Anny:
    2 februari 2016
    Koffie met brandy (spaanse cognac) heet hier een carajillo.
  2. Nolleke:
    2 februari 2016
    Wat was het gezellig he! En ook wij hebben heerlijk gegeten
  3. Tonnie bos:
    2 februari 2016
    vond het reuze gezellig en ja ik heb er na ook even de oogjes toe gedaan Betty bedankt voor het mooie verslag TOPPIE
  4. Erna:
    2 februari 2016
    Eef leest dit watertandend en hoopt natuurlijk dat dit de komende weken nog eens herhaald wordt. :)
  5. Beth en louis vosmeijer wilbrink:
    Dank je Annie!
  6. Beth en louis vosmeijer wilbrink:
    2 februari 2016
    Paella eten is eenmaal per seizoen en sardientjes eten 2 x geloof ik. Dan zijn jullie hier! Erna en Eef. Mmmm lekker!