6 december Sint is geweest

9 december 2015 - Heerenveen, Nederland

Zondagmorgen op tijd uit de veren....nou ja beter gezegd....van het matras met daarop een matrasbeschermer, een schapenvacht en daarop weer een elektrische deken, vervolgens een molton, een laken en een lekker dekbed......daar ben ik ergens tussenuit gekropen op deze zonnige zondagmorgen. Koffie gezet en even in een van de schoenen gekeken of Sint toevallig, of Piet .....even de rits van de voortent heeft opengemaakt om iets, een heel klein ietsje maar in de schoen te leggen........maar helaas.....het mocht niet zo zijn. Had ik er nu toch maar een stuk stokbrood en een wortel ingedaan, dan was de hint misschien......maakt niet uit, we hebben vanmiddag gezellig met de fietsclub een Sinterklaasmiddag. Straks even de boel netjes en gezellig maken. Alles is in " huis" dus ......banketletter in de oven straks en de pepernoten in een bakje. Koffie en thee zetten en de eitjes vast even koken, hamrolletjes maken en even controleren of er drank genoeg is. Fris en wat alcoholisch. Ik ga toch nog even naar het Supertje om de hoek om een flesje jenever te halen voor Marijke. Dat is haar borreltje. Op internet gezocht hoe dat heet in het Spaans en het vertaalprogramma zegt: Ginebra. Dat lijkt wel een beetje op genever als je het vlug zegt, met een beetje dialect erbij.....zal het wel goed zijn. Zo gezegd zo gedaan, de fles is wel wat groot uitgevallen maar dat komt de komende maanden wel op. Nog even knoflooksaus maken. Dat maak ik van eigeel, olijfolie, peper en een snufje zout. En warempel het ziet er als saus uit. Knoflook erbij en laat maar een poosje staan Elisabeth.......want nu ik het proef is het niet te vr...... Getver. Het smaakt naar olie. In de koelkast maar en over een uurtje of zo nog maar eens proeven. Ondertussen de hamrolletjes gemaakt, de eieren gepeld en netjes onder een folietje laten afkoelen. Vast even douchen en mijn haar doen. Louis is aan de praat met Jochen onze buurman, nee geen Jochem, maar met een N. Volgende week een keertje koffiedrinken, hoor ik later. De douche was weer heerlijk. Een flinke waterstraal en lekker warm daarna even mijn haren fohnen en klaar is Kees.  Zo nu maar eens kijken of de knoflooksaus lekker is. Mmmmmm.........mmmmm?? Gats.....nog steeds smaakt het naar olie. Nog maar een stuk of vier teentjes knoflook uitpersen en wat yoghurt erbij. Ik heb nog tijd dus dat kan nog best. Tralalala .....zo klaar en weer in de koelkast. Stoelen staan al klaar, banketletter ligt al op het rooster van het oventje dat Louis heeft klaar gezet en laat de visite maar komen. Het is bijna  twee uur en ik zet de koffie vast aan en kook het water voor de thee. En daar is de eerste visite al. Met stoelen komen Henk en Marijke binnen. Gezellig! En dan arriveren  Jannie, Lammert, Ad en Tonnie met kleine Sissy. De fietsclub is compleet. Allen hebben wat meegebracht! Wijn, worst nootjes een ijstaart, tjonge wat zullen we smullen vandaag.  Met smaak wordt de banketletter opgesmuld. De tent is nog open maar het is toch wat fris voor Henk en Tonnie die aan de buitenkant zitten dus hangen we de voorkant weer in de tent, rits dicht en nu is het behaaglijk. En wat blijkt, Marijke  vertelt dat Sint toch is langsgekomen en uit een tas haalt ze voor iedere aanwezige een schattig klein, heel feestelijk doosje met een presentje erin. Een heerlijke bonbon. Sint weet wat iedereen lekker vindt en bij het tweede kopje koffie en thee worden de bonbons met smaak opgesmuld. Het wordt een gezellige middag, we zingen nog een paar Sinterklaas liedjes. Dat Piet uit fietsen  ging, wisten twee dames nog wel maar wat er verder gebeurde, ook al keken ze elkaar aan dat weten we nu nog niet. Anita, onze achterbuurvrouw geniet mee van het zingen. De middag vliegt om, er worden moppen getapt. Lammert doet nog een truc met muntjes, Louis zingt over de paraplu van Dorus en Marijke is volwaardig lid van de Ijsberenclub geworden, als enige!  De hapjes worden genuttigd en de biertjes en borreltjes en wijntjes en colaatjes vinden hun weg. Dat de jenever toch gin bleek te zijn was jammer maar ik ga op zoek naar de echte Bokma! Niks vertaalprogramma, gewoon Bokma! De pepernoten gaan minder hard maar ik weet zeker dat die voor morgen nog wel op gaan. Tot slot maak ik met Tonnie nog een lekker ijsje klaar, met een beetje amaretto en slagroom en ook dit wordt heerlijk opgepeuzeld. Dan is het tijd om op te stappen. Lammert geeft aan .te willen afwassen en gezamenlijk wordt de afwas in de bak en emmer gedaan en meegenomen naar de afwasplaats. Met zijn vieren wordt de afwas netjes gedaan. Marijke en Ad brengen alvast de tafel en stoelen terug. In no- time is alles weer opgeruimd. Louis filmt nog een stukje van de afwassende dames en heren en een kwartiertje later is alle schone afwas weer in de kast. Het was hartstikke gezellig en iedereen is weer "huiswaarts" gekeerd. Dank u wel Sinterklaas voor de mooie middag. Het blijft een mooi feessie!  Die zondagavond monteert  Louis nog een mooi stukje film van de foto's en opnames die gemaakt zijn en voegt het bij de reeks al gemaakte herinneringen. Het was een mooie dag....welterusten

1. Tonnie bos:
    9 december 2015
    ja wat was het fijn he kletsend en zingend zijn we heel snel de middag door gegaan Betty bedankt en vooral voor je prachtig schrijven kunst werk iedere keer genieten
  2. Eddy enAngely:
    10 december 2015
    Wat een gezelligheid allemaal en wat maak je er toch steeds een leuk verhaal van, ga zo door ha ha.Veel plezier ! groetjes Eddy en Angely
  3. Lammert en Jannie.:
    10 december 2015
    Fijne Sinterklaasmiddag leuke liedjes.lekkere hapjes en natuurlijk de drankjes .Daar was niks mis mee,zeggen wij Noorderlingen dan.Bedankt voor de gastvrijheid////
  4. Erna:
    11 december 2015
    Beppie en Louis Sinterklaas was in Nederland dus kon hij niet bij jullie zijn. Maar als het goed is is hij nu weer terug in Spanje dus kiek moar uut. :)