Murcia sightseeing

14 december 2015 - Heerenveen, Nederland

Er zijn al weer enkele dagen verstreken sinds mijn laatste aanvulling op de blog. Dat wil niet zeggen dat we niks meer ondernomen hebben maar internet laat ons af en toe in de steek en dan houdt het gewoon even op.

Dus nu maar mijn verhaaltje op de pc maken en dan plakken we het gewoon in de tekstruimte van de blog. Na de dinsdagwandeling hebben we een goede nachtrust genoten en woensdag was het weer vroeg op om met de bus naar Murcia te vertrekken.

Om 09.15 uur staan we bij de bus te wachten met de andere campinggasten.

“Busje komt zoooooo” en inderdaad rond half tien stopt de bus voor de inrit van de camping. Iedereen vindt een plaatsje en daar gaan we. We worden nog even gecheckt, iedereen is er en ontvangen een kaartje met de tijden en bestemmingen. En een visitekaartje van de camping. Op het kaartje staat dat we naar een ander WC gaan dan aanvankelijk was gezegd. Dus geen Ikea!

Het is warm in de bus maar hieraan wordt gelukkig wat gedaan want na een poosje daalt de temperatuur tot een aanvaardbaar niveau.

Het is net een schoolreisje, we zijn wat melig af en toe, bieden een snoepje aan en na een goede drie kwartier zijn we midden in het centrum. We worden er afgezet en om 13.30 weer opgehaald voor het bezoek aan het grote winkelcentrum. Met zijn zessen lopen we de oude binnenstad door en zoeken meteen een koffiebar en vinden die ook. Een lekker kopje koffie wordt gedronken en na een klein half uurtje vervolgen we onze weg.

Murcia is de regionale hoofdstad en universiteitsstad. De stad ligt aan de rivier de Sigura en is gesticht door de Moren in 825. De Moren zorgden voor irrigatie van het gebied en maakten het land vruchtbaar.

Een winkel met beddengoed trekt onze aandacht. Want Marijke wil zo graag het nodige kopen, maar nu we niet naar het winkelcentrum gaan waar ook de Ikea is, is dit misschien een aardig alternatief. Gelukkig vindt ze wat ze zocht en ook Nolleke vindt een paar prachtige patchworkspreien. Gelukkig hebben we voldoende mannen bij ons om de aankopen te dragen en de pakezeltjes worden voorzien van de plastictassen. Wat een genot!

We bezoeken de kathedraal van Murcia en lopen langs het Palacio Episcopal. Prachtige beelden en veel goud in de kathedraal. Het drieluik voor in de kerk is werkelijk schitterend.

Er zijn meerdere kerken waar die ochtend missen worden opgedragen.

In elke kerk die we bezoeken is er nog veel van de oude pracht en praal bewaard gebleven en dit roept nostalgische gevoelens op. Verhalen komen los van o.a. Het Lof waar we vroeger heen gingen op zondag en van de Latijns gezongen H. Missen etc. en de goede akoestiek verlangt bijna dat je mee gaat zingen. Zoals we ooit deden in de kathedraal in Milaan.

Ook een maquette van het leven van Jesus in Nazareth is prachtig. Elke scene is uitgebeeld van zijn geboorte (Kerst) tot en met de sterfdag van Jesus van Nazareth en zijn opstanding (Pasen)

Wat later gaan we opzoek naar het Theater Romea en verwachten een Romeins Theater, maar het is een theater zoals zovelen met enkel de naam die een verkeerde verwachting schept. Maar we kunnen er om lachen. Op een bankje er voor. nuttigen we onze boterhammen. Ik loop nog even de kerk tegenover het theater in en ook hier is de pastoor bezig met de H. Mis.

Het klooster St. Clara hebben we niet bezocht. Ook het Casino niet, maar dat was zeker vanwege de arabische stijl toch wel de moeite waard geweest. Een groot mariabeeld op het Plaza Isabel, omgeven door vele bloemstukken, trok onze aandacht en dit bleek vanwege de feestdag Maria onbevlekte ontvangenis te zijn van de dag ervoor.

Het was de moeite waard om in Murcia rond te struinen. We hadden er wel een hele dag in kunnen rondlopen en genieten van al die mooie gebouwen met hun kostbare interieur. Natuurlijk hebben we een paar kaarsjes laten branden voor allen die een lichtje kunnen gebruiken. En ook voor de bedelaars, gezeten op de trappen voor de kerk, hebben we enkele muntjes in hun colabeker laten rollen. Het is niet te geloven maar hier gaat een lillyputter nog zitten bedelen!

Ik kan daar niet zo goed tegen, eerlijk gezegd, maar de voorzieningen zijn hier in Spanje waarschijnlijk nog veel minder dan bij ons en wordt iemand met dwerggroei toch nog als gehandicapt gezien en misschien nog wel ondergewaardeerd. Ik weet het niet. Ik kan te veel te weinig Spaans om hiernaar te vragen. Af en toe zien we een bedelaarsstandje zonder bedelaar maar wel met de colabeker voor een goede gave.

We lopen rustig terug naar de opstapplaats en na een kwartiertje zijn we er. We zitten nog even op de daar aanwezige bankjes en kunnen dan weer in de bus voor het korte ritje naar het WC :Centro Comercial Nueva Condomina.

Daar aangekomen sjouwen we door het hypermoderne gebouw. Vele winkels met luxe artikelen, alle in kerstsfeer hebben een uitnodigend karakter. Het hele gebouw is in kerstsfeer en de vele lichtjes flonkeren aan de plafonds. Grote bollen met honderden lichtjes geven een luxe uitstraling aan het gebouw.

We lopen ook even de Primarkt binnen en bekijken de tshirts, spijkerbroeken en longsleeves. Maar ik kan niks vinden. Bij een soort Jamin koop ik een zak vol lekkere drop voor Ad. Van hem mocht ik de jeu de boules ballen lenen en nu ik er een stel gekocht heb, geef ik de zijne opgepoetst weer terug met drop. Want dat lust hij graag.

We gaan winkel in, winkel uit en ik weet nu zeker dat mijn beide zussen lekker zitten te lachen, want ik houd niet van winkelen. Mijn rug speelt op en ik wou dat ik zat. We zijn het hele winkelcentrum rond gelopen en tegen half vijf met de tong op de schoenen, een restaurantje in geschoven om er wat te eten. Jannie en Lammert en Ad en Tonnie waren er ook nog even maar zij hadden al gegeten. Dus met zijn zessen aan de warme hap. Friet met vis voor mij! Maar helaas, de juffrouw kwam zeggen dat de Dorado niet meer voorradig was. Wel zalm, maar dat was me te machtig, wetend dat dit niet altijd een succes is en ik een misselijk uurtje in de bus wilde voorkomen, dus toen maar het alternatief: de hamburger.

Want ik dacht mmmmm lekker met gebakken uitjes erop en curry! Tussen een smakelijk broodje.....maar neeneeneee, dat kennen ze hier weer niet. Ik krijg een vierkante hamburger zonder uitjes en zonder curry en zonder broodje. Gewoon een plat ding op een bordje met friet. Met een beetje sla. Nou ja de friet was goed gebakken, wel een beetje weinig, ze dachten vast: we zullen bij voorbaat wel een seniorenportie serveren voor die oudjes...... Louis die echt van friet houdt vroeg om wat extra friet en dat kwam dan ook meteen. Ook Henk en Hans lusten nog wel wat friet. Nolleke geniet van de lekkere zalm en marijke heeft ook een vierkante hamburger.

Het smaakt allemaal best en ook de zakjes ketchup en mayo zijn best te eten. Alom een copieuze maaltijd genoten met een lekker glas wijn erbij. Ook de anderen genoten van hun maaltijd met kip en zalm. Koffie na, iedereen weer blij en voldaan. We hebben nog fijn een poosje nagetafeld en toen het tijd werd om weer naar de bushalte te gaan hebben we onze spullen bijeen gepakt en zijn naar buitengegaan, waar het intussen al donker is. Marijke en ik zijn nog even een dierenspeciaalzaak binnen gelopen en wat Marijke al vertelde, men verkoopt er soms honden. Deze zijn er hier niet, maar wel katten liggen er in een bak om verkocht te worden. Raar, dat kennen we in Nederland niet. We zijn ook nog even een keukenshowroom binnengelopen en een zeer vriendelijke verkoper demonstreerde ons direct de nieuwe afzuigunit. Deze zat niet boven het kookeiland maar achter de kookplaat bevestigd en kwam met een druk op de knop uit het aanrecht omhoog. Een innovatieve manier om de luchtjes af te zuigen!! Hopelijk zuigt het ding niet te krachtig want anders kleven de pannenkoeken en de biefstukken en de soep zo uit de pan meteen floep! aan het ding! Haha ik zie het voor me!

We maken duidelijk dat we het geweldig vinden maar niet van plan zijn om verder onderzoek te doen naar wat ze zoal in de aanbieding hebben en we bedanken en vertrekken weer.

De bus komt er aan en we vertrekken weer naar het centrum van de stad om de andere gasten op te halen die niet waren gaan shoppen maar in de binnenstad zijn gebleven.

We zijn moe van de hele dag sjouwen en van de terugreis heb ik het grootste deel slapend doorgebracht.

Het was een leuke dag, met gezellige mensen maar mijn voorkeur gaat toch uit naar musea en cultuur en veel minder naar de aanbiedingen in allerlei winkels. Nee Cecile en Lucy, ik ben niet om. Volgende keer blijf ik in de oude binnenstad.

1. Anny:
    14 december 2015
    Fijn Beth, dat je nu met alinia's werkt. Dit leest toch makkelijker
  2. Cecile Groeskamp:
    14 december 2015
    Gewoon blijven oefenen zusje.....ha ha....we zullen het jou wel een keertje leren....gaan we lekker dagje naar Laten of Amsterdam....hi hi...xxxx zusje
  3. Ineke.hoevenaar:
    15 december 2015
    Zo te lezen een voldaan gezellig dagje .
    Gr Ineke
  4. Beth en louis vosmeijer wilbrink:
    15 december 2015
    Door het beroerde internet heb ik het verhaaltje op de pc gemaakt en later toegevogd. Nu heb ik meer mogelijkheden qua lay out.
  5. Beth en louis vosmeijer wilbrink:
    Dat was het zeker Ineke
  6. Anja wouda:
    15 december 2015
    Fijn om al die mooie verhalen te lezen.
    Wat kun je het allemaal mooi op papier zetten Beppie:)
    Groetjes aan Louis
    De groeten voor jullie van iedereen uit Beetsterzwaag
  7. Erna:
    15 december 2015
    Na het ontbijt jouw verhaal gelezen en zo hebben we weer een mooi begin van de dag.
  8. Marijke:
    15 december 2015
    Dank je wel Betty voor weer een mooi verslag van jullie reis.
    Leuk om zo mee te kunnen genieten.
    Het is hier een rommeltje met het pakken van al mijn Huisraad , maar het schiet op. Vanmiddag naar de notaris de koopakte passeren.
    Ik mis jullie heel erg, maar fijn dat jullie het zo naar de zin hebben. Dikke kus van jullie zus. Xx
  9. Tonnie bos:
    15 december 2015
    ja Betty winkelen is vermoeiend wij waren ook blij dat wij weer thuis waren alleen wij hoefden niet met de bus maar och was het leuk