Een goedgevulde .......week, jeu de boules, tennissen, Kerstbingo, wandeling naar de mijnen

23 december 2015 - Heerenveen, Nederland

De dagen vliegen hier voorbij. De contacten met het thuisfront laten geen bijzonder nieuws horen. Dat betekent: alles gaat goed. De eik voor onze voordeur is gekapt en er bleek een knots van een gat in de kern te zitten. Het is jammer dat de boom nu gekapt is maar het was onvermijdelijk. Met Martijn gaat het goed, hoewel hij wat wisselend gestemd is. We wachten af wat hier uit komt. Misschien toch een beetje last van de winterse weersomstandigheden? Of niet zo lekker in zijn vel? Het blijft gissen.

Wat was het leuk om even te skypen met Mayke en de kids. Menno was aan het klussen en maakt een tuinhek, of afrastering om te voorkomen dat de jongens er tussenuit gaan. Want het zijn een paar klimmers. Nog geen twee maar ze klimmen over de hekjes bij de trap en al uit bed. Heerlijke ventjes, maar houd ze in de gaten.  Ik kreeg een allerliefst kusje op de Ipad. Yfke en Fenna toonden hun K3 jurkjes, want ze waren naar een optreden geweest. Beide kunnen trouwens ook allerliefst zingen  samen. Oh Dennenboom klonk hier over de camping, toen ik even naar buiten liep met de Ipad om de omgeving te laten zien. Heerlijk. De meisjes van Luc en Wen mailen binnenkort, ik ben nieuwsgierig.

Afgelopen week is Nolleke uit het ziekenhuis gekomen en het gaat goed met haar. In de rolstoel zit ze lekker buiten met het been op een kruk. Lekker creatief bezig te zijn en heel veel aanloop te woord te staan. We gaan om de drie dagen even ter controle naar de huisartsenpost waar het verband verwisseld wordt, of even gekeken hoe de wond er uit ziet. Het is slechts vijf minuten hier vandaan in Porto de Mazarron.

We wordfeuden met o.a. Erna en Eef en zo blijf ik ook op de hoogte van hun gezondheid.we chatten  een beetje tussen het wordfeuden door en we zijn weer bijgepraat. Geregeld wat lekker lachen en dat hoort erbij.

We zijn lekker sportief bezig. Ik jeu de boules regelmatig en Louis tennist met Tonnie en Lammert en Jannie. Dit zijn leuke partijtjes en ze genieten er alle vier van! Tonnies enkel is weer zo goed als genezen nadat ze tijdens het tennissen haar enkel verzwikte.

Afgelopen maandag zijn we mee geweest naar het Kerstbingo in de zaal hier. Het was weer druk. Gratis wijn, hapjes en snoepjes. Maar deze keer moesten de bingokaarten van te voren worden gehaald en betaald. Louis won een fles rode wijn. Op het kaartnummer.

Op de camping wordt een inzameling gehouden voor het personeel van de camping. Een leuk gebaar van de gasten om ook de tuinmannen en interieurverzorgende vrouwen eens in het zonnetje te zetten. Iedereen is vriendelijk en groet hier nog fatsoenlijk. Dat zijn we ook zo gewend en dat voelt goed.

Afgelopen dinsdag  zijn we naar de mijnen gereden om daar te wandelen. We waren er al een keertje geweest vorig jaar, maar het is toch leuk om er nog eens te komen. Het werd een prachtige dag. Gezellig veel geklommen en ons opnieuw weer verbaasd dat dit hele gebeid niet beter beschermd wordt en uitgebuit als museum.  We wandelden met zijn achten door het gebied. De prachtige kleuren waren wat minder fel doordat het voor twaalven nog niet echt zonnig was, maar toen de zon er  doorkwam was het weer genieten. Het hele terrein is door regenwater uitgespoeld  en dit levert prachtige beelden op. De okerkleurige aarde wordt afgewisseld door donkerrode delen en dan weer zilvergrijs.  Er werd langgeleden ook aluminium, zilver, zink en ijzer gedolven. De schachten zijn meestal wel voorzien van een muurtje maar hier en daar zijn er nog steeds gevaarlijke situaties. Als je dan over de rand kijkt krijg je ergens een heel onbestemd gevoel en knijp je je billen samen en doe je maar wat graag een stap achteruit. De schachten zijn minstens veertig meter diep!  Na ruim een uur gelopen te  hebben zijn we gestopt voor een smakelijke lunch. Iedereen vond een plek om op te zitten en Louis pakte zijn meegebrachte schuimplankje om op te zitten. Slim van hem. Beter dan de rotsige bodem vol kleine steentjes.

De warme thee doet zijn werk en van koude handen is geen sprake meer. Nog wat fruit wordt verorberd en dan gaan we weer verder. In een ruïne op de berg ontdek ik een kamertje in het huis waar ooit misschien de wc is geweest en als iedereen weer naar beneden loopt, blijf ik een minuutje achter....we wandelen zo via de oude gebouwen via een redelijk begaanbaar pad naar een klein plateau waar we een enorm uitzicht hebben over de vallei. Het is schitterend. Tegen drieën  komen we weer bij de auto's aan en besluiten nog even een afzakkertje te nuttigen bij Miguel. Daar zitten we op een gezellig pleintje in de zon.  We genieten van een biertje, een koffie Aziatico, een  glas wijn en er worden heerlijke hapjes geserveerd.  Ook bij het tweede rondje komt de bazin weer met een bordje met hapjes. Wat een luxe! Als we aangekomen zijn op de camping nodigt Carla ons uit om nog even wat bij haar te komen drinken en dat doen we. Haar dochter Anneke en man Bram zijn er ook en we genieten van een heerlijke namiddag in de zon, uitzicht over zee.  Tegen half zes gaan we huiswaarts en  bereiden een gezonde maaltijd met veel groente. Het vlees door de  slager aanbevolen is verrukkelijk. Het is een schijf lomo gevuld met paté, vruchten, ei, groente en rozijnen en het smaakt echt heerlijk. De dag ervoor hebben we genoten van de pompoensoep van Ineke en de groentesoep die ik zelf gemaakt had met stokbrood. Vanwege de Kerstbingo moesten we het maar even gemakkelijk doen. Vandaag ben ik weer weEn boulen.  Hoewel ik door een hypo (3.1) me niet helemaal fit voelde ben ik toch maar gegaan en speelde deze keer met Gilbert en tegen Gerard en Serge. Of ik de laatste naam goed schrijf weet ik niet, maar dat mag de pret niet drukken. We wonnen het eerste spel,  het tweede verloren we en het derde was afzien.  Mooi geplaatste ballen werden door de experts weggeschoten door hun goed gemikte Boules. Maar we hebben leuk gespeeld. Ze doen hun best om tegen me te praten en vaak kan ik het wel begrijpen maar als ze samen ratelen dan versta ik er geen jota van. De afspraken die we maken tijdens het spelen begrijp ik wel, a gauche of a droite of tranquille versta ik wel en je veux tirer is ook niet moeilijk. Toucher la boule, daar kan ik ook wel wat mee, maar verder laat ik me er niet over uit en probeer hen ook niet na te zeggen want het zou wel eens heel vreemd over kunnen komen als je het over de boules van de mannen  hebt en daar waag ik me maar niet aan!

2-1 werd de eindstand en daar konden we trots  op zijn want tegen deze zeer ervaren boulers was winnen eigenlijk niet mogelijk. Dus tevreden naar huis. Op de camping wordt het rustiger. Een aantal gasten gaan naar huis voor de Kerst en Oud en Nieuw. Ook om ons heen zijn de Duitse en de Franse buren achter ons er niet.  Ze kwamen beide gedag zeggen Jean-Louis bedankte voor het fijne Kerstkaartje, speciaal omdat ik er ook respectvol  omgaan met elkaar had bijgezet. Na alle aanslagen vond ik dit gepast. Het had hun geraakt. Omdat ze er zelf niet aan gedacht hadden. Jean Louis kan een klein beetje engels. Jochen en Gudrun keamen met een kerstplantje en namen afscheid. Zij zouden de volgende dag vertrekken. Lieve mensen met een gouden hart. Eerder brachten ze ons verrukkelijke warme wafels, net gebakken.  Ook Annnie en Peter zijn vertrokken naar Malaga waar ze de Kerstdagen doorbrengen met familie.  Kerst staat voor de deur. Morgen cake bakken want daar is vanavond niets meer van gekomen.  Morgen gaan we uiteten met onze vrienden hier. Gezellig! Welterusten!

1. Tonnie bos:
    26 december 2015
    wat ben je weer geweldig Marijke