Tweede Kerstdag dinner at Lammerts and Janny's house

28 december 2015 - Heerenveen, Nederland

Bijna half vier, jurk aan pumps aan, Louis pink shirt, short en nette schoenen. Jannie en Lammert hebben gekookt en we zijn met Marijke en Henk, Tonnie en Ad uitgenodigd om bij Lammert en Jannie in hun appartement te komen eten. Echt, we hoefden geen fysieke bijdrage te leveren! Met zijn zessen en Sissy lopen we naar de Avenue de Lambert et Jannie en worden hartelijk ontvangen. De meegebrachte aardigheidjes worden aan Jannie overhandigd en ze is er blij mee.

Lammert opent de champagne en we proosten op onze vriendschap. Het wordt een gezellige boel. De Nieuwjaarsduik komt aan de orde en de diehards onder ons zeggen meteen ja! Henk, Louis en Lammert zeggen aanvankelijk NEE, maar wanneer de dames wat druk uitoefenen is Lammert degene die zegt dat hij gaat, maar dan moeten Henk en Louis ook mee. Er wordt schoorvoetend, aarzelend en met opgetrokken neus nog even getwijfeld. .......maar dan gaat Henk over de streep." Ik doe mee, maar Louis moet ook! "

Louis sputtert nog wat tegen.... Hij moet om zijn hart denken........ Jaja. Geen beperkingen toch Louis!? Er wordt lekker gelachen en iedereen gaat er vanuit dat de mannen echte mannen zijn. Wie werkelijk beperkingen heeft mag foto's maken en filmen. Het zal een unieke duik worden, want vorig jaar heb ik de deze mannen niet in het water gezien. Han was toen degene die meteen het water in sprong en er wel een kwartier ingebleven is. Maar hij zit met echtgenote Anja in Australië. Er wordt nog een poosje gebakkeleid en lekker gelachen.

Het aperitiefje wordt met smaak gedronken. Dan schuiven Jannie en Lammert even de keuken in. De pannen gaan op het vuur. De tafel wordt gedekt en de eerste bijgerechten worden op tafel gezet. Dan is alles op temperatuur en worden we aan tafel genodigd.

Lammert nodigt ons uit om in de keuken ons bordje te vullen met wat we lekker vinden. Heerlijke bami, nasi, gehaktballetjes, een vleesgerecht en pindasaus geurt ons tegemoet. We scheppen een portie op onze borden en zoeken een plaatsje aan tafel. En dan wordt het stil......iedereen geniet van de heerlijke maaltijd. Komkommertje, augurkje, salades erbij....Het is verrukkelijk en wat heerlijk om weer een keertje niet te hoeven koken! We maken allemaal nog een rondje door de keuken langs de pannen en scheppen nog een keertje op. Dan volgt er nog een smakelijk dessert. Naar believen kan er aardbeiensaus of caramelsaus toegevoegd worden en we genieten van het heerlijke zoete toetje. Het is maar goed dat we allemaal zo sportief zijn en de calorieën met sporten weer verbranden anders zijn we over een paar maanden allemaal een paar kilo aangekomen en daar zouden we vast minder blij mee zijn.

Het is heel gezellig. Marijke trekt zich even terug, wij, Tonnie, Jannie en ik spelen een paar potjes rummicub en de mannen gaan aan de afwas! Mooi geregeld!

Henk trekt voor de gein de zwembroek van Lammert aan en gaat zo naar de keuken! Er wordt heerlijk om gelachen. Marijke komt terug en neemt van Jannie de plaats in het spel over. De mannen gaan kaarten en Ad en Lammert en Henk leren Micky Mousen. Daarna spelen ze bamzaaien. Ik heb er nog nooit van gehoord! Ook een spel met lucifers die je achter je rug houdt en dan moet raden hoeveel men er in een ronde in de handen heeft. Wie gewonnen heeft  mag eruit en de laatste die overblijft, moet een rondje geven. Een kroegspelletje  dus. Dan hebben we genoeg van het rummicubben en kaarten en sluiten we aan bij de bankzitters en worden de glazen nogmaals gevuld  end de nodige moppen getapt en behendigheidsspelletjes gedaan. Een munt, van een bord met wat water, met daarin een knoop met vier  lucifers erin gestoken en een stuk of zeven munten erin,  proberen te halen zonder natte vingers te krijgen. En dat lukt mij natuurlijk niet. Truc is dat je de lucifers aansteekt, er een glas overheen zet waardoor het water in het glas gezogen wordt! We hebben het allemaal op de middelbare school met natuurkunde gehad,  maar denk er maar eens aan. Ook Ad heeft nog een truc. Probeer maar eens een glas bier leeg te drinken met twee munten op de rand, zonder deze te laten vallen..... Een handigheidje en na oefenen lukt het vast! Maar nu niemand!  Het pakken van een vijfje tussen je duim en wijsvinger lukt ook niemand en zo zijn we nog een poosje bezig en  de grappen en grollen zijn niet van de lucht. Lammert heeft met wijn geknoeid zonder dit op te merken en ook hierover wordt smakelijk gelachen. Hij heeft zijn broek wel droog weten te houden maar het kussen waarop hij zit is toch een beetje  van kleur veranderd.  Ja mensen als de wijn is in de man....... Het wordt later en later en als het klokje de tijd van 24.00 uur aangeeft wordt het tijd om de bedjes in caravan en camper op te zoeken. De vesten en poncho's worden omgeslagen en we nemen hartelijk afscheid van onze gastheer en gastvrouw. Een geslaagde tweede kerstavond in een warme en gezellige ambiance. Vrolijk Kerstfeest! En dank je wel Lammert en Jannie. Het was super!

1. Ineke.hoevenaar:
    28 december 2015