Warm begin van maart, prachtige wandelingen en Corona

18 maart 2020 - Mazarrón, Spanje

Maart is begonnen met prachtig zomerweer. Temperaturen boven de 20 graden. Heerlijk om buiten te vertoeven.  Een potje jeu de boules spelen, tennissen met de vaste deelnemers, en mooie wandelingen in de bergen. De afgelopen keren hebben wat verder moeten rijden. Steeds zoekt de ontdekkingsgroep weer nieuwe mogelijkheden omeen mooie wandeling te maken met een grotere groep.  De wandeling in Librilla was al geweldig maar die in de Badlands was echt fantastisch. De weg er naar toe door de plantages met citroenbomen, de velden vol met gele bloemen, de hellingen van het gebergte heeft een geelgroene waas omdat de planten daar in bloei staan, het was een mooie route. Het is echt prachtig! De laatste wandeling hebben we met een iets kleinere groep gelopen. een groep wandelaars had iets anders te doen of was geblesseerd. An en Jan konden niet mee, vanwege het feit dat An haar pols gebroken heeft tijdens de wandeling ervoor. Het landschap is zo mooi. (Een domper aan het begin van de wandeling is de hoeveelheid rotzooi die men in de bosjes heeft gemikt. Dat is iets wat ik niet begrijp. Wij nemen onze schillen nog mee...)

De weg naar boven valt mee,  is soms een stukje steil, voor de meesten dan toch even bikkelen. Het landschap is afwisselend. Stukjes bos, open land, rotsachtige geitenpaden en soms een steiler stuk waar je toch even naar je voeten moet kijken. Na een uurtje hebben we een mooie plek om even te rusten en te eten. De omgeving is echt heel mooi. Glooiend landschap, met mega veel bloemen en dit jaar weer heel groen. Ik geniet daar zo van.

Na de lunch is het nog een heel stuk lopen over ruw terrein, door kloven en we genieten weer van een werkelijk heel bijzonder landschap met de vele uitgesleten rotsen en zandheuvels. Op een smal pad omhoog gaat het bijna mis. Annie glijd weg, maar wordt gelukkig door struiken geremd en even later staat ze weer op beide benen. Het blijft altijd gevaarlijk. We houden al afstand tijdens het klimmen om bij een glijpartij of val geen andere wandelaars mee te nemen. We kruipen nog door een nauwe doorgang om te ervaren hoe het voelt om in een door erosie gevormde grot te staan. Weliswaar zonder dak, maar je zou je er wel in kunnen verstoppen. Spectaculair is het. De zon schijnt, het is echt warm en het zweet staat op onze rug.

En dan komen we weer op het pad dat naar de auto's leidt. Bij Camposol drinken we wat, na een tocht door de plantages. Cor rijdt nu voor en we hebben heel wat sightseeing cadeau gekregen.  Moe maar voldaan komen we na nog een half uurtje rijden weer op de camping aan.

In de afgelopen weken gaan de gesprekken steeds over het Coronavirus. Er wordt veel over gediscussieerd. We volgen de berichten en zijn best wel bezorgd. De gemiddelde leeftijd ligt hier toch boven de 65 en als hier op de camping gasten besmet worden dan is de ellende niet te overzien.

De weken vliegen voorbij, de watertemperatuur wordt beter. En ik duik er af en toe even in. De laatste week was het echt lekker.

Het Coronavirus heeft Europa in zijn greep gekregen. De maatregelen worden aangescherpt en de overheden beperken onze bewegingsvrijheid. In een paar dagen tijd is de vrolijke, ontspannen sfeer als een blad aan de boom omgekeerd.

Grenzen gaan dicht, we mogen het strand niet meer op en alleen boodschappen doen. De winkels, restaurants gaan dicht, slechts de supermarkt, apotheek en dokter blijven bereikbaar.

We gaan met de buurtjes nog even uit eten voor ze weggaan. Het kan nog net want morgen gaat alles dicht. Wat een toestand. De camping loopt langzaam leeg. Velen gaan naar huis nu het nog kan. Frankrijk kondigt zware maatregelen aan, Spanje ook. Ook wij hebben besloten om naar huis te gaan. Het zal niet makkelijk worden. Morgenvroeg, donderdag 19 maart vertrekken we. Na overleg en rijp beraad vinden we het toch het beste om thuis te zijn, mochten we ziek worden. De zorgen voor Martijn blijven altijd in mijn hoofd, maar nu wil ik thuis zijn, mocht het virus ook greep krijgen op de bewoners van Talant. Je blijft altijd moeder.

We zullen de reis verslaan als we internet hebben, dus het zal even duren.

We kunnen niet op campings overnachten, dat zal op parkeerplaatsen van benzinestations worden. Maar we zullen het prima redden om veilig thuis te komen. Lieve vrienden hier in Bolnuevo, dank voor de fijne tijd: het (line)dansen, Chris bedankt voor het uitzoeken van de wandelingen, we hebben ervan genoten, bedankt sportievelingen voor de actieve uurtjes tennissen en de gezelligheid tijdens een potje kaarten. Hans, golfen doen we in november weer. En misschien gaat Evert dan ook weer mee... Allen een goede thuisreis tot de volgende keer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lammert en Jannie.:
    18 maart 2020
    Beth en Louis in godsnaam doe voorzichtig en kom gezond terug in Friesland.,
  2. Nolleke:
    18 maart 2020
    lieverds behouden thuiskomst
  3. Evert en Evelyn:
    19 maart 2020
    Hartelijk bedankt voor de enthousiaste verhalen en het is zeker Evert z'n bedoeling om komende winter wat meer te gaan golfen, maar deze winter is het allemaal wat anders gelopen. Wij wensen jullie een veilige terugreis en een fijne thuiskomst. Lieve groeten Evert en Evelyn.
  4. Anny:
    19 maart 2020
    Goede en veilige reis. Blijf gezond en we hopen tot het najaar. Dikke pakkerd Peter en Anny
  5. Ineke.hoevenaar:
    19 maart 2020
    Betty en Louis een goede en veilige terug reis en vooral voor iedereen een gezonde Zomer ,zodat we elkaar weer terug zien hier in bolnueo.
  6. Anja wouda:
    19 maart 2020
    Veilige en goeie reis terug naar Nederland😘
  7. Anja Ruijter:
    19 maart 2020
    Rij voorzichtig en geen overbodige risico's, zodat we elkaar later dit jaar weer kunnen treffen
  8. Tonnie en ad bos:
    19 maart 2020
    Weer mooi geschreven ja hier ook de carona wij zitten nog veilig op de camping goede terug reis en tot snel horens knuffel van Ad en mij
  9. Loes:
    Voorzichtig!
    ❤️
  10. Geus en erna:
    Tjee jullie al weg!
    Hele goede reis en doe voorzichtig!
  11. Janny Wilbrink:
    20 maart 2020
    Een mooi afscheidsverhaal. Heb jullie via de app al een veilige terugreis gewenst maar doe het hier nogmaals. Pas goed op elkaar!
  12. Gertrude Hruscha:
    20 maart 2020